Wspomaganie rodziny dysfunkcyjnej w środowisku lokalnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2023

Nazwa modułu: Wspomaganie rodziny dysfunkcyjnej w środowisku lokalnym
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-WRD
Kod programu: W6-S1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł poświęcony teoretycznym i praktycznym aspektom pracy z rodziną z wieloma problemami - obejmuje charakterystykę rodzin dysfunkcyjnych, dyskomfort egzystencji poszczególnych członków w tego typu rodzinach oraz zakres organizowania i prowadzenia skutecznych oddziaływań z zastosowaniem przydatnych metod i technik, podejmowanych wobec dzieci, rodziców z tych rodzin w środowisku lokalnym przy uwzględnieniu współpracy multiprofesjonalnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do okazywania empatii podopiecznym, wychowankom i ich rodzinom, okazywania im wsparcia i pomocy oraz samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej [PE-WZ-S1-WRD_K_1]
K_K01 [3/5] KN1_K02 [3/5] KN1_K05 [3/5]
student/studentka potrafi określić sytuacje zagrażające funkcjonowaniu rodziny; rozpoznać z zastosowaniem odpowiednich metod i technik stan funkcjonowania poszczególnych członków rodziny; przeanalizować metody pracy specjalistów współpracujących ze sobą i realizujących zadania opiekuńczo-wychowawcze na terenie instytucji oświatowych i wspomagających rodzinę w środowisku lokalnym; poszukuje i dobiera metody pomocy oraz proponuje nowe rozwiązania o charakterze wspomagającym [PE-WZ-S1-WRD_U_1]
K_U02 [3/5] K_U05 [3/5] KN1_U01 [3/5] KN1_U21 [3/5]
student/studentka zna i rozumie typy rodzin dysfunkcyjnych, ich cechy charakterystyczne; przydatne metody i techniki pomocowe oraz działania podejmowane w środowisku lokalnym (za pośrednictwem różnych instytucji, organizacji pozarządowych) na rzecz wspomagania rozwoju i poprawiania warunków życia szczególnie dzieci i młodzieży pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych; zasady i metody współpracy wychowawców, pedagogów ze środowiskiem otwartym oraz zadania wybranych zawodów w obszarze wsparcia rodziny, pomocy społecznej i ochrony dziecka przed krzywdzeniem [PE-WZ-S1-WRD_W_1]
K_W03 [4/5] KN1_W01 [4/5] KN1_W03 [3/5] KN1_W06 [3/5] KN1_W16 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-WZ-S1-WRD_fs_1] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-WZ-S1-WRD_K_1 PE-WZ-S1-WRD_U_1 PE-WZ-S1-WRD_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)