Warsztat umiejętności mediacji rodzinnych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2023

Nazwa modułu: Warsztat umiejętności mediacji rodzinnych
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-WMR
Kod programu: W6-S1PE19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów/studentki do wspierania i pomocy rodzinom zagrożonym wystąpieniem sytuacji kryzysowej oraz przeżywających kryzys. Zapoznanie z cechami charakterystycznymi sytuacji kryzysowej oraz najczęściej występującymi problemami. Przybliżenie metod pracy i instytucji służących pomocą w sytuacjach kryzysowych. Kształtowanie praktycznych umiejętności udzielania wsparcia i wykorzystywania własnego potencjału do pracy z klientem.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do uczestnictwa w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; jest przedsiębiorczy/a [PE-WZ-S1-WMR_K_1]
KN1_K06 [3/5]
student/studentka potrafi diagnozować potrzeby dziecka i rodziny oraz środowiska społecznego, kulturowego i instytucjonalnego (placówki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze); umie planować i realizować działania opiekuńczo-wychowawcze (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym); potrafi doskonalić swoją wiedzę i kompetencje w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę wychowawczą lub profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, rodziną, czy osobami starszym [PE-WZ-S1-WMR_U_1]
K_U02 [3/5]
student/studentka potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; ma praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej; ma teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu różnorodnych technik i odmian metody grupowej i środowiskowej (m.in. pracy z grupą, organizowania społeczności lokalnej, aktywizacji i rozwoju społeczności, akcji i działań społecznych, kształcenia społeczności) oraz jest przygotowany/a do planowania działań aktywizujących rodzinę i wybraną społeczność lokalną zgodnie z poznanymi regułami metody środowiskowej [PE-WZ-S1-WMR_U_2]
KN1_U01 [4/5]
student/studentka zna zagadnienia z zakresu prowadzenia dyskusji, polemiki, negocjacji, autoprezentacji oraz posługiwania się językiem w sytuacjach publicznych; ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą komunikacji interpersonalnej z uwzględnieniem kontekstu przemian komunikacyjno-językowych, kulturowych i społecznych; zna prawidłowości i zakłócenia procesu komunikowania interpersonalnego [PE-WZ-S1-WMR_W_1]
K_W03 [2/5] KN1_W04 [3/5] KN1_W12 [3/5]
student/studentka ma kompleksową wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; z zakresu metodyki pracy asystenta rodziny; zna pojęcia, metody i zasady procesu diagnozowania pedagogicznego dzieci, problemów rodziny i innych grup potrzebujących wsparcia; ma podstawową wiedzę z zakresu poradnictwa edukacyjnego, zawodowego i życiowego; ma zaawansowaną wiedzę z zakresu rozwoju dziecka i wpływu sytuacji kryzysowych w rodzinie na zachowanie i rozwój dziecka; ma zaawansowaną wiedzę na temat wspomagania rodziny dysfunkcyjnej w środowisku lokalny. [PE-WZ-S1-WMR_W_2]
K_W03 [3/5] KN1_W03 [3/5]
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą podstaw aksjologicznych, ideologicznych, prawnych, organizacyjnych i pedagogicznych funkcjonowania współczesnych form opiekuńczo-wychowawczych, systemów wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami w rozwoju; zna najważniejsze funkcjonujące obecnie w Polsce instytucje opiekuńczo-wychowawcze; zna aktualne rozwiązania prawne, organizacyjne pomocy społecznej w Polsce i udzielanego wsparcia wszystkim jednostkom go potrzebującym, a zwłaszcza w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępcze. [PE-WZ-S1-WMR_W_3]
KN1_W01 [4/5] KN1_W08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-WZ-S1-WMR_fs_1] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-WZ-S1-WMR_K_1 PE-WZ-S1-WMR_U_1 PE-WZ-S1-WMR_U_2 PE-WZ-S1-WMR_W_1 PE-WZ-S1-WMR_W_2 PE-WZ-S1-WMR_W_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)