Teoretyczne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2023

Nazwa modułu: Teoretyczne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej
Kod modułu: W6-PE-SR-S1-TPPR
Kod programu: W6-S1PE19.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności swobodnego poruszania się w zakresie pojęć i poglądów związanych z pedagogiką resocjalizacyjną, wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji, przedstawienie głównych problemów nieprzystosowania społecznego, źródeł i przebiegu zaburzeń procesu socjalizacji i wychowania prowadzących do procesów wykluczenia, marginalizacji społecznej i demoralizacji, rozwijanie zainteresowań studentów problematyką pedagogiki resocjalizacyjnej oraz uczenie ich umiejętności umiejscowienia tej subdyscypliny na tle nauk pedagogicznych oraz innych nauk społecznych i prawnych. Ponadto analiza biopsychicznych, społeczno-kulturowych i środowiskowych uwarunkowań zjawiska nieprzystosowania społecznego, jego wieloaspektowej genezy. Przedstawienie teleologicznych, teoretycznych i metodycznych aspektów oddziaływań resocjalizacyjnych. Zaprezentowanie współczesnych poglądów na tę dziedzinę pedagogiki specjalnej (oddziaływań resocjalizacyjno-wychowawczych). Przedstawienie celów, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka dostrzega znaczenie pedagogiki resocjalizacyjnej w procesie przywracania osoby niedostosowanej społecznie społeczeństwu; jest gotów/gotowa odnieść zdobytą wiedzę do projektowania działań naprawczych, autorefleksji nad rozwojem zawodowym (E.1R.K1.), wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (E.1R.K2.) [PE-SR-S1-TPPR_K_1]
K_K02 [3/5] K_K04 [2/5] KN3_K08 [3/5]
student/studentka potrafi analizować proces socjalizacji w teorii i praktyce, określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne, analizować koncepcje, teorie, definicje; charakteryzować pojęcia resocjalizacji-readaptacji-reintegracji, stosować definicje, pojęcia i zakresy; analizować i wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu oddziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej (E.1R.U1.) [PE-SR-S1-TPPR_U_1]
K_U04 [4/5] K_U08 [3/5] KN3_U01 [4/5] KN3_U02 [4/5] KN3_U04 [4/5]
student/studentka potrafi rozpoznawać w sposób precyzyjny nurty teoretyczne i budować spójne wypowiedzi na tematy dotyczące wybranych zagadnień związanych z niedostosowaniem społecznym, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; umiejscowić pedagogikę resocjalizacyjną wśród innych nauk, a także określić jej z nimi powiązania; analizować pedagogikę resocjalizacyjną (E.1R.U1) [PE-SR-S1-TPPR_U_2]
K_U04 [3/5] K_U05 [3/5] KN3_U06 [4/5]
student/studentka zna i rozumie teorię, teleologię i metodykę wychowania w resocjalizacji, definicje, pojęcia, zakresy, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne (E.1R.W1.) [PE-SR-S1-TPPR_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] K_W03 [3/5] KN3_W01 [3/5] KN3_W02 [3/5]
student/studentka zna i rozumie pojęcia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz jej miejsce w systemie nauk oraz o jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; zna i rozumie współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne (E.1R.W1.) [PE-SR-S1-TPPR_W_2]
KN3_W03 [4/5] KN3_W04 [4/5] KN3_W08 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-SR-S1-TPPR_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PE-SR-S1-TPPR_W_1 PE-SR-S1-TPPR_W_2
ćwiczenia [PE-SR-S1-TPPR_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-SR-S1-TPPR_K_1 PE-SR-S1-TPPR_U_1 PE-SR-S1-TPPR_U_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)