Profilaktyka społeczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2023

Nazwa modułu: Profilaktyka społeczna
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-6PS
Kod programu: W6-S1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot przygotowuje studentów/studentki do realizacji zadań profilaktyczno-wychowawczych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych oraz środowisku lokalnym. Studenci/Studentki zdobywają wiedzę z zakresu diagnostyki profilaktycznej (rozpoznawania stanów zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturowego, społecznego jednostki, rodziny, grupy) oraz nabywają umiejętności w zakresie konstruowania programu zapobiegającego oraz redukującego przejawy niedostosowania społecznego, wykolejenia i patologii społecznej. Tematyka zajęć przybliża różnorodne strategie przydatne w efektywnym organizowaniu procesu profilaktyki, zwłaszcza wobec osób z trudnych środowisk.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie profilaktyki, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki w pracy z osobą lub rodziną wymagającą wsparcia; jest gotowy/gotowa do uczestnictwa w przygotowywaniu projektów i programów profilaktyczno-terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych oraz w środowisku lokalnym wychowanka, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społeczno-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną. [PE-WZ-S1-6PS_K_1]
K_K01 [4/5] KN1_K04 [3/5] KN1_K06 [2/5]
student/studentka potrafi zdiagnozować stany zagrożenia moralnego, niedostosowania społecznego lub patologii społecznych dzieci i młodzieży, ich rodzin oraz całego środowiska wychowawczego; potrafi ocenić przydatność konkretnych strategii i metod do realizacji zadań profilaktycznych i terapeutyczno-wychowawczych, a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne i terapeutyczne w środowisku lokalnym oraz w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych. [PE-WZ-S1-6PS_U_1]
K_U01 [2/5] KN1_U01 [3/5] KN1_U05 [3/5]
Student/Studentka potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze profilaktycznym i terapeutyczno-wyrównawczym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia. [PE-WZ-S1-6PS_U_2]
KN1_U15 [2/5] KN1_U18 [4/5]
Student/studentka zna i rozumie terminologię używaną w profilaktyce społecznej, ma kompleksową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji profilaktyki społecznej w Polsce i na świecie; rozumie istotę działań profilaktycznych w kontekście współczesnych przemian edukacyjnych i cywilizacyjnych; zna cele i zadania profilaktyki podejmowane w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych oraz w środowisku lokalnym; zna modele, strategie działań profilaktycznych; rozumie i wyjaśnia przyczyny problemów patologii i społecznych oraz wskazuje sposoby zapobiegania niewłaściwym zachowaniom dzieci i młodzieży; zna rozporządzenia dotyczące zakresu i organizacji działań profilaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym, ma zaawansowaną wiedzę na temat modeli, procedur i faz konstruowania programu profilaktycznego. [PE-WZ-S1-6PS_W_1]
K_W01 [2/5] KN1_W01 [3/5] KN1_W07 [3/5] KN1_W15 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-WZ-S1-6PS_fs_1] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie PE-WZ-S1-6PS_K_1 PE-WZ-S1-6PS_U_1 PE-WZ-S1-6PS_U_2 PE-WZ-S1-6PS_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)