Podstawy psychologii rozwojowej i społecznej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2023

Nazwa modułu: Podstawy psychologii rozwojowej i społecznej
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-PPRS
Kod programu: W6-S1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu wyjaśnienie specyfiki psychologii rozwojowej i psychologii społecznej jako działów psychologii. Uwzględnia aktualny stan wiedzy na temat rozwoju człowieka (fizycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego) na przestrzeni życia, a także jego uwarunkowania i wyznaczniki oraz najważniejsze koncepcje naukowe wypracowane w ramach psychologii rozwojowej i społecznej. Zajęcia mają uwrażliwić studentów na znaczenie zapobiegania nieprawidłowościom rozwojowym oraz uświadomić im możliwości stymulacji, korekcji i wspierania rozwoju. Istotą modułu jest również uporządkowanie wiedzy odnośnie zasad wywierania wpływu społecznego, mechanizmów wpływających na zmiany postaw oraz mechanizmów, które sterują procesami grupowymi.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do doskonalenia własnej wiedzy merytorycznej z zakresu psychologii rozwojowej i społecznej (B.1.K1.) oraz do jej zastosowania dla utrzymania i rozwoju prawidłowych relacji w środowiskach społecznych, wychowawczych (B.1.K2.); do porozumiewania się zarówno ze specjalistami (w obrębie tak swojej, jak i innych dziedzin nauki), jak również z osobami nie będącymi specjalistami w zakresie wspierania rozwoju swoich przyszłych uczniów, wychowanków [PE-WZ-S1-PPRS_K_1]
K_K01 [2/5] KN1_K02 [2/5] KN1_K07 [2/5]
student/studentka potrafi obserwować procesy rozwojowe wychowanków (B.1.U1.) oraz ich zachowania i uwarunkowania tych zachowań (B.1.U2.), a także identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U6.) oraz potrzeby psychospołecznego wsparcia wychowanka [PE-WZ-S1-PPRS_U_1]
KN1_U01 [3/5] KN1_U03 [3/5]
student/studentka potrafi skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U3.), rozpoznawać bariery komunikowania się oraz w funkcjonowaniu społecznym, w tym uwarunkowane czynnikami środowiskowymi; porozumieć się w sytuacji konfliktowej (B.1.U4.) [PE-WZ-S1-PPRS_U_2]
K_U04 [2/5] K_U05 [2/5] KN1_U15 [2/5]
student/studentka zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi (B.1.W2) [PE-WZ-S1-PPRS_W_1]
KN1_W02 [4/5] KN1_W17 [3/5] KN1_W18 [3/5]
student/studentka zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim, porozumiewania się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania; style, zasady, bariery i formy komunikowania się (B.1.W3.) [PE-WZ-S1-PPRS_W_2]
K_W03 [3/5] KN1_W12 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-S1-PPRS_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-WZ-S1-PPRS_W_1 PE-WZ-S1-PPRS_W_2
ćwiczenia [PE-WZ-S1-PPRS_fs_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Obserwacja [e06] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-WZ-S1-PPRS_K_1 PE-WZ-S1-PPRS_U_1 PE-WZ-S1-PPRS_U_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)