Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie cz.2 (dydaktyka przedmiotu) Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2023

Nazwa modułu: Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie cz.2 (dydaktyka przedmiotu)
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-MPWZ.2
Kod programu: W6-S1PE19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu ma miejsce doskonalenie warsztatu nauczycielskiego i umiejętności w zakresie prowadzenia przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie na etapie szkoły podstawowej - diagnozy, ewaluacji w pracy dydaktycznej, organizacji pracy w klasie szkolnej i grupach oraz w zakresie rozpoznawania typowych dla nauczanego przedmiotu trudności uczniowskich i rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej poprzez zaangażowanie w projektowe działania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do kształtowania umiejętności współpracy uczniów (D.1/E.1.K5) oraz podejmowania współpracy ze specjalistami i rodzicami uczniów na rzecz ich dobra; do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (D.1/E.1.K9.) - systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy (D.1/E.1.K8.) oraz odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1/E.1.K4.) [PE-WZ-S1-MPWZ.2_K_1]
K_K02 [2/5] KN1_K07 [3/5]
student/studentka potrafi odpowiedzialnie organizować pracę ucznia podczas zajęć, uwzględniając rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu; potrafi obserwować zachowania uczniowskie i rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu błędy/trudności (D.1/E.1.U10.); potrafi monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów (D.1/E.1.U11.); potrafi merytorycznie, profesjonalnie udzielić informacji zwrotnej uczniowi, odnosząc się do jego aktywności, pracy w klasie (D.1/E.1.U8.) [PE-WZ-S1-MPWZ.2_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [2/5] K_U09 [2/5] KN1_U02 [3/5] KN1_U09 [3/5] KN1_U10 [3/5] KN1_U11 [3/5] KN1_U13 [3/5]
student/studentka zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela (D.1/E.1.W14.) - właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane z działaniami diagnostycznymi w edukacji (D.1/E.1.W12.) oraz z ewaluacją (D.1/E.1.W10), a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [PE-WZ-S1-MPWZ.2_W_1]
KN1_W03 [3/5] KN1_W07 [3/5]
student/studentka zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (D.1/E.1.W15.); zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego (D.1/E.1.W7.); znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów (D.1/E.1.W13.) [PE-WZ-S1-MPWZ.2_W_2]
KN1_W04 [3/5] KN1_W15 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-WZ-S1-MPWZ.2_fs_1] 45 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-WZ-S1-MPWZ.2_K_1 PE-WZ-S1-MPWZ.2_U_1 PE-WZ-S1-MPWZ.2_W_1 PE-WZ-S1-MPWZ.2_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)