Ochrona środowiska na terenach górniczych
Kierunek studiów: Ochrona środowiska
Kod programu: W2-S1OS19.2023
| Nazwa modułu: | Ochrona środowiska na terenach górniczych |
|---|---|
| Kod modułu: | 1OS_23_58 |
| Kod programu: | W2-S1OS19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Głównym celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów i skutków oddziaływania górnictwa odkrywkowego i podziemnego na powierzchnię terenu oraz stan górotworu (szkody górnicze). Najważniejsze problemy ochrony wód powierzchniowych i podziemnych (w zakresie ich bilansu i chemizmu) na terenach górniczych.
Zapoznanie z najważniejszymi działaniami mającymi na celu minimalizację niekorzystnych skutków górnictwa dla środowiska oraz życia mieszkańców. Najważniejsze normatywy w przepisach górniczych (WUG) regulujące działania firm górniczych w zakresie minimalizacji niekorzystnych skutków eksploatacji kopalin. Sposoby rekultywacji, formy rewitalizacji obszarów pogórniczych. Przykłady prośrodowiskowych projektów finansowanych przez spółki górnicze na świecie i w Polsce. Problemy ochrony środowiska po zakończeniu eksploatacji na przykładach wybranych kopalń: węgla kamiennego, rud żelaza oraz cynku i ołowiu. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Definiuje podstawowe oddziaływania sektora surowcowego na środowisko lokalne, regionalne i globalne
posiada wiedzę na temat zagrożeń i ochrony środowiska na terenach wydobycia węgla kamiennego w GOP oraz na terenach górnictwa rud Zn-Pb oraz rud żelaza.
Analizuje dane źródłowe na temat oddziaływań górnictwa, dokonuje ich syntezy i krytycznej oceny.
Rozumie potrzeby społeczno-gospodarcze w skali globalnej i lokalnej, zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. [1OS_39] |
1OS_W05 [3/5] |
dostrzega związki przyczynowo-skutkowe między eksploatacją surowców mineralnych i przekształceniami środowiska. W szczególności potrafi wskazać rodzaje deformacji i ich znaczenie dla przekształceń środowiska wodnego, glebowego oraz stanu górotworu w tym skutków dla możliwości posadowień budynków. Potrafi podać przykłady deformacji powierzchni terenu związane z górnictwem węgla kamiennego, rud Zn-Pb w Polsce oraz w wybranych rejonach świata.
Potrafi przedstawić problem ochrony różnych elementów środowiska narażonych na bezpośrednie lub pośrednie wpływy górnictwa. [1OS_39_2] |
1OS_U07 [1/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| laboratorium [1OS 23_58_1] | 15 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
1OS_39 |
| wykład [1OS 23_58_2] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
1OS_39_2 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||