Przyrodnicze podstawy zagospodarowania terenów poprzemysłowych Kierunek studiów: Ochrona środowiska
Kod programu: W2-S1OS19.2023

Nazwa modułu: Przyrodnicze podstawy zagospodarowania terenów poprzemysłowych
Kod modułu: 1OS_23_50
Kod programu: W2-S1OS19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Cel: uzyskanie wiedzy na temat przyczyn, skutków degradacji różnych elementów środowiska, klasyfikacji terenów zdegradowanych i zdewastowanych oraz różnych sposobów ich rekultywacji Moduł przekazuje aktualną wiedzę i podstawy praktyczne zagospodarowania obszarów antropogenicznie przekształconych, procesów przyrodniczych zachodzących na terenach poprzemysłowych, jak również dotyczącą możliwości kształtowania i kreowania siedlisk na terenach zdegradowanych z wykorzystaniem odpowiednich gatunków roślin i zwierząt. Moduł umożliwia znajomość podstawowych metod rekultywacji i rewitalizacji terenów zdegradowanych koresponduje z podstawowymi zasadami przepisów prawa polskiego i implementowanego prawa Unii Europejskiej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i wymienia przyczyny i skutki degradacji środowiska oraz sposoby klasyfikacji terenów poprzemysłowych, opisuje zjawiska przyrodnicze zachodzące na tych obszarach [w1]
1OS_W01 [2/5] 1OS_W04 [2/5] 1OS_W05 [4/5] 1OS_W06 [3/5] 1OS_W11 [3/5] 1OS_W14 [3/5] 1OS_U01 [2/5] 1OS_U02 [2/5] 1OS_U08 [3/5] 1OS_U09 [4/5] 1OS_U10 [3/5] 1OS_U12 [4/5] 1OS_K02 [3/5] 1OS_K03 [3/5] 1OS_K04 [4/5]
Wymienia sposoby rekultywacji i kierunki zagospodarowywania obszarów zdegradowanych przez przemysł oraz charakteryzuje czynniki abiotyczne i biotyczne wpływające na kolonizację i zróżnicowanie flory i fauny [w2]
1OS_W02 [3/5] 1OS_W04 [3/5] 1OS_W05 [4/5] 1OS_W06 [4/5] 1OS_W11 [2/5] 1OS_W12 [2/5] 1OS_U07 [2/5] 1OS_U08 [4/5] 1OS_U09 [4/5] 1OS_U10 [4/5] 1OS_U12 [3/5] 1OS_K02 [4/5] 1OS_K04 [4/5]
W oparciu o najnowsze piśmiennictwo dyskutuje kryteria doboru właściwego sposobu zagospodarowania terenów poprzemysłowych oraz tłumaczy korzyści i ograniczenia związane z wykorzystaniem zaproponowanej metody, jest gotowy do pogłębiania wiedzy w tym zakresie oraz rozwiązuje indywidualnie i w zespole podstawowe problemy badawcze przygotowując projekt zagospodarowania terenu poprzemysłowego [w3]
1OS_W04 [3/5] 1OS_W05 [4/5] 1OS_W11 [4/5] 1OS_W12 [3/5] 1OS_U03 [3/5] 1OS_U04 [3/5] 1OS_U06 [3/5] 1OS_U07 [4/5] 1OS_U08 [4/5] 1OS_U09 [4/5] 1OS_U10 [4/5] 1OS_U12 [4/5] 1OS_K02 [4/5] 1OS_K04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Projekcja [c02] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie w1 w2
ćwiczenia terenowe [2L] 16 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Plener [e09] 
Autoedukacja [f01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie w1 w2
konwersatorium [3Kon] 14 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie w1 w2 w3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)