Wybrane zagadnienia chemiczno-fizyczne dla studentów ochrony środowiska
Kierunek studiów: Ochrona środowiska
Kod programu: W2-S1OS19.2023
| Nazwa modułu: | Wybrane zagadnienia chemiczno-fizyczne dla studentów ochrony środowiska |
|---|---|
| Kod modułu: | 1OS_23_46 |
| Kod programu: | W2-S1OS19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Głównym celem przedmiotu „Podstawy nauk chemiczno-fizycznych dla ochrony środowiska” jest uporządkowanie i uzupełnienie wiedzy z zakresu chemii i fizyki na poziomie ułatwiającym efektywne przyswajanie treści obligatoryjnych objętych programem studiów I stopnia na kierunku Ochrona Środowiska.
Moduł ma charakter zajęć uzupełniających, na którym omawiane będą treści z zakresu chemii organicznej, nieorganicznej, fizycznej oraz kwantowej pozwalające na zrozumienie fundamentalnego znaczenia chemii i fizyki w nauce o środowisku, a także na zdobycie umiejętności rozwiązywania podstawowych problemów z tych dziedzin.
|
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Zna rolę i zadania współczesnej chemii oraz fizyki i ich fundamentalne znaczenie w nauce o środowisku.
Zna zjawiska fizyczne i chemiczne zachodzące w przyrodzie oraz rozumie związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych. [1] |
1OS_W01 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii i fizyki.
Rozwija umiejętność logicznego myślenia i wyciągania wniosków [2] |
1OS_W01 [4/5] |
Wykazuje znajomość podstawowych pakietów oprogramowania użytkowego w zakresie pozwalającym na ich stosowanie m. in. w zadaniach obliczeniowych. [3] |
1OS_W07 [4/5] |
Uczy się samodzielnie wyznaczonych zagadnień i w uporządkowany sposób prezentuje zdobytą widzę. Dokonuje interpretacji wyników, potrafi wyciągnąć wnioski i łączyć zdobytą wiedzę teoretyczną z umiejętnościami praktycznymi. [4] |
1OS_U07 [4/5] |
Pracuje indywidualnie, wykazuje inicjatywę i samodzielność w rozwiązywaniu postawianych przed nim zadań; uczestniczy w dyskusji; potrafi przedstawić wyniki swojej pracy. [5] |
1OS_U08 [3/5] |
Ma świadomość konieczności ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych. [6] |
1OS_K05 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
1 |
| seminarium [2] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||