Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.5) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.5)
Kod modułu: PPW_MET_EDMAT3
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł metodyki edukacji matematycznej obejmuje treści związane z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędnymi nauczycielowi do realizacji zadań związanych z edukacją matematyczną dziecka w wieku przedszkolnym oraz młodszym wieku szkolnym. Celem modułu jest uzyskanie wiedzy merytorycznej z zakresu edukacji matematycznej oraz wiedzy i umiejętności metodycznych, które umożliwią prowadzenie skutecznej edukacji matematycznej w przedszkolu i w klasach I-III. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów i ćwiczeń, z wykorzystaniem pracy własnej studentów i śródrocznych praktyk specjalistycznych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych. Podstawowa wiedza z zakresu matematyki. Wiedza ogólna. Wiedza z zakresu Podstaw edukacji matematycznej w klasach początkowych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; (E.3.W2, E.3.W3, E.3.W5, E.3.W6, E3.W8) [PPW_MET_EDMAT_1]
K_W10 [5/5]
Zna i rozumie różne rodzaje i funkcje oceniania; (E.3.W1, E.3.W4, E.3.W9) [PPW_MET_EDMAT_2]
K_W15 [4/5]
Zna i rozumie rolę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy; (E.3.W7, E.3.W8, E.3.W10, E.3.W11, E.3.W12) [PPW_MET_EDMAT_3]
K_W12 [3/5]
Potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; (E.3.U7) [PPW_MET_EDMAT_4]
K_U02 [3/5]
Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia; (E.3.U1, E.3.U2, E.3.U3, E.3.U4, E.3.U5) [PPW_MET_EDMAT_5]
K_U04 [4/5]
Potrafi skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych; (E.3.U5) [PPW_MET_EDMAT_6]
K_U05 [3/5]
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; (E.3.U6) [PPW_MET_EDMAT_7]
K_U11 [3/5]
Jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; (E.3.K1, E.3.K2) [PPW_MET_EDMAT_8]
K_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PPW_MET_EDMAT_w_1]
Egzamin obejmujący treści wykładów i ćwiczeń z semestrów 1,2 i 3.
PPW_MET_EDMAT_1 PPW_MET_EDMAT_2 PPW_MET_EDMAT_3 PPW_MET_EDMAT_4 PPW_MET_EDMAT_5 PPW_MET_EDMAT_6 PPW_MET_EDMAT_7
Kolokwium zaliczeniowe [PPW_MET_EDMAT_w_2]
Kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane podczas ćwiczeń
PPW_MET_EDMAT_1 PPW_MET_EDMAT_2 PPW_MET_EDMAT_3 PPW_MET_EDMAT_4 PPW_MET_EDMAT_5
Prace pisemne, dyskusja [PPW_MET_EDMAT_w_3]
Prace pisemne studentów dotyczące poszczególnych zagadnień realizowanych na ćwiczeniach. Umiejętność rozwiązywania problemów matematycznych, poszukiwanie rozwiązań metodycznych do danego zagadnienia matematycznego.
PPW_MET_EDMAT_5 PPW_MET_EDMAT_6 PPW_MET_EDMAT_7 PPW_MET_EDMAT_8
Projekt [PPW_MET_EDMAT_w_4]
Teczka zawierająca pomysły studentów na realizację poszczególnych zagadnień związanych z edukacją matematyczną (np.: karty pracy dziecka, pomoce dydaktyczne, materiały dydaktyczne, itp.).
PPW_MET_EDMAT_5 PPW_MET_EDMAT_6 PPW_MET_EDMAT_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_MET_EDMAT _fns_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych
20
Aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach, udzielanie się w dyskusji, przygotowywanie wybranych zagadnień w formie mini lekcji, zapoznanie się z literaturą przedmiotu
100 Egzamin pisemny [PPW_MET_EDMAT_w_1] Kolokwium zaliczeniowe [PPW_MET_EDMAT_w_2] Prace pisemne, dyskusja [PPW_MET_EDMAT_w_3] Projekt [PPW_MET_EDMAT_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)