Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe)
Kod modułu: PPW_PLAC-WSPAR
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki uczestnictwu studentów (w niewielkich grupach typu laboratoryjnego) wraz ze swoim opiekunem (nauczycielem akademickim) w codziennej działalności placówek edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, pomocowych i innych. 30 godzin zajęć praktycznych w 1 semestrze realizowanych będzie przez studentów w formie zaplanowanej, aktywnej asysty specjalistom w działaniach pedagogicznych podejmowanych w różnych instytucjach skupiających dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, np. szkole, przedszkolu, poradni psychologiczno-pedagogicznej, domu dziecka, OREW, świetlicy środowiskowej, placówce prowadzącej wczesne wspomaganie rozwoju dziecka itd. Zakładana forma zajęć stwarza optymalne warunki do zapoznania się studentów ze specyfiką funkcjonowania różnorodnych typów placówek podejmujących wieloraką działalność pedagogiczną oraz nabycia przez nich wstępnych kompetencji pedagogicznych.
Wymagania wstępne:
Student zapoznał się z regulaminem praktyk pedagogicznych, zna zasady gromadzenia dokumentacji (albo protokołowania) oraz warunki zaliczenia praktyki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące (J.1.1.W1., J.1.1.W2.) [PPW_PLAC-WSPAR _1]
K_W04 [4/5]
Student zna i rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych (J.1.1.W1., J.1.1.W2., J.1.1.W3.) [PPW_PLAC-WSPAR _2]
K_W05 [4/5]
Student zna i rozumie zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych (J.1.1.W2.) [PPW_PLAC-WSPAR _3]
K_W13 [3/5]
Student zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów (J.1.1.W4.) [PPW_PLAC-WSPAR _4]
K_W16 [3/5]
Student potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia (J.1.1.U2) [PPW_PLAC-WSPAR _5]
K_U14 [4/5]
Student jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej (J.1.1.K1., J.1.1.K2.) [PPW_PLAC-WSPAR _6]
K_K04 [4/5]
Student jest gotów rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk (J.1.1.K2.) [PPW_PLAC-WSPAR_7]
K_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Raport z praktyk [PPW_PLAC_WSPAR_w_1]
W raporcie z praktyk powinna znaleźć się charakterystyka zasad organizacji i funkcjonowania placówki, którą student wizytował w ramach praktyki asystenckiej. Student dokonuje zapisu hospitacyjnego zajęć, odnotowuje działania będące przedmiotem realizowanej obserwacji, przeprowadza autoocenę własnych kompetencji (zgodnie z podanymi wzorami dokumentów), ponadto konkluduje raport próbą wyznaczenia kierunku własnego rozwoju i kształcenia.
PPW_PLAC-WSPAR _1 PPW_PLAC-WSPAR _2 PPW_PLAC-WSPAR _3 PPW_PLAC-WSPAR _4 PPW_PLAC-WSPAR _5 PPW_PLAC-WSPAR _6 PPW_PLAC-WSPAR_7
Rejestr frekwencji [PPW_PLAC_WSPAR_w_2]
Student potwierdza wysoką frekwencją w zajęciach praktycznych, własnym zaangażowaniem w zaplanowane do realizacji działania, potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
PPW_PLAC-WSPAR _4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia terenowe [PPW_PLAC-WSPAR _fs_1]
Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) Nauczyciel akademicki organizuje czas pobytu w placówce, motywuje do aktywnego uczestniczenia w zajęciach albo obserwacjach, zachęca do wypowiadania sądów i opinii o charakterze merytorycznym.
30
Przygotowanie raportu z praktyk wraz z własnymi spostrzeżeniami i refleksjami.
5 Raport z praktyk [PPW_PLAC_WSPAR_w_1] Rejestr frekwencji [PPW_PLAC_WSPAR_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)