Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci
Kod modułu: PPW_PP_NJOD
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Program kursu obejmuje wprowadzenie do podstawowych zagadnień teoretycznych z zakresu przyswajania języka pierwszego i drugiego oraz metodyki nauczania języków obcych. Studenci zaznajamiani są z podstawową terminologią oraz z obecnym stanem wiedzy z powyższych dziedzin, poznają również historię rozwoju tradycyjnych i niekonwencjonalnych metod nauczania języka obcego. W ramach kursu studenci poznają poszczególne elementy procesu dydaktycznego i uczą się jego planowania i wdrażania. Zapoznają się również z różnorodnymi rolami pełnionymi przez nauczyciela języka obcego oraz sposobami indywidualizacji procesu nauczania
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii przyswajania języka pierwszego i języka drugiego, szczegółowej metodyki nauczania języków obcych oraz związków pomiędzy tymi dziedzinami wiedzy. (A.4.W.1., A.4.W2., A.2.W1., E.2.W3.) [PPW_PP_NJOD_1]
K_W02 [4/5] K_W03 [4/5] K_W10 [4/5] K_W13 [4/5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju biologicznego , psychologicznego i społecznego ucznia, metodyki nauczania na określonym poziomie nauczania, struktury systemu edukacji i podmiotów działalności pedagogicznej (uczeń, rodzic, nauczyciel, pedagog). (A.1.W2.) [PPW_PP_NJOD_2]
K_W02 [4/5] K_W04 [4/5] K_W05 [4/5] K_W10 [4/5]
Student potrafi zaplanować proces dydaktyczny pod względem doboru metody, technik i materiałów, jest dobrym organizatorem procesu dydaktycznego zdolnym do odgrywania różnorodnych ról, jest autonomiczny i innowacyjny. Student posiada umiejętności dotyczące obserwacji sytuacji pedagogicznych i stosowania wiedzy teoretycznej w konkretnych przypadkach. Potrafi ocenić wyniki swojej pracy, zdiagnozować potrzeby ucznia i indywidualizować podejście do nauczania. (A.4.U2., E.2.W1., E.2.W3.) [PPW_PP_NJOD_3]
K_U04 [3/5] K_U06 [3/5] K_U07 [3/5]
Student potrafi ocenić swoją wiedzy i umiejętności, potrafi wytyczyć obszary wymagające doskonalenia, posiada umiejętności pozwalające mu na doskonalenie własnego warsztatu zawodowego i znajomości języka obcego, wykazuje się refleksyjnością, empatią i umiejętnościami komunikacji interpersonalnej, jest samodzielny w zdobywaniu wiedzy. (A.4.U1., A.4.K1., B.2.K1.) [PPW_PP_NJOD_4]
K_U06 [3/5] K_U10 [3/5] K_U12 [3/5] K_U20 [3/5]
Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, rozumie potrzebę aktualizacji swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności w obliczu zmieniającego się stanu wiedzy na temat przyswajania i nauczania języków obcych. Jest gotowy do podejmowania wyzwań w swojej pracy zawodowej. (B.2.K1., J.1.2.K1.) [PPW_PP_NJOD_5]
K_K01 [3/5]
Student rozumie konieczność uwzględniania w swoim podejściu do nauczania indywidualnych cech i potrzeb uczniów, ma świadomość etycznego wymiaru nauczania, diagnozowania i oceniania uczniów. (A.2.U4., A.1.W3., A.1.K3.) [PPW_PP_NJOD_6]
K_K05 [3/5] K_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca zaliczeniowa (ćwiczenia) [PPW_PP_NJOD _w_1]
Forma semestralnej pracy zaliczeniowej z ćwiczeń ustalana jest przez wykładowcę na początku semestru. Poprawne wykonanie pracy semestralnej wymaga wykazania się wiedzą i umiejętnościami rozwijanymi w trakcie kursu.
PPW_PP_NJOD_1 PPW_PP_NJOD_2 PPW_PP_NJOD_3 PPW_PP_NJOD_4 PPW_PP_NJOD_5 PPW_PP_NJOD_6
Ocena pracy studenta na zajęciach (ćwiczenia) [PPW_PP_NJOD _w_2]
Ocena przygotowania do zajęć, wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach.
PPW_PP_NJOD_1 PPW_PP_NJOD_2 PPW_PP_NJOD_3 PPW_PP_NJOD_4 PPW_PP_NJOD_5 PPW_PP_NJOD_6
Sprawdzian wiedzy [PPW_PP_NJOD _w_3]
Sprawdzian wiedzy obejmuje weryfikację wiedzy na poziomie teoretycznym oraz umiejętności jej zastosowania do refleksji nad praktyką nauczania i uczenia się języka obcego i obejmuje treści prezentowane na wykładach oraz w obowiązkowej literaturze przedmiotu.
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_PP_NJOD _fns_1]
Wykład uczestniczący z zastosowaniem pomocy dydaktycznych oraz pomocy audiowizualnych.
20
Zapoznanie się z materiałami z wykładów oraz literaturą obowiązkową i uzupełniającą. Przygotowanie do egzaminu.
15
ćwiczenia [PPW_PP_NJOD _fns_2]
Praca z tekstem, ćwiczenia interaktywne, nauczanie zadaniowe, praca w parach i grupach, mikronauczanie
20
Przygotowanie do każdych ćwiczeń zgodnie z wytycznymi podanymi przez wykładowcę, opracowanie pracy zaliczeniowej.
10
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)