Metodologia badań pedagogicznych Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Metodologia badań pedagogicznych
Kod modułu: PPW_MBP1
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Efekty przedmiotu: Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych zostaną zrealizowane za pomocą wykładowej i ćwiczeniowej formy kształcenia
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent zna filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych, koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych, nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań naukowych, a także znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych (K.W1); [PPW_ MBP_ 1]
K_W01 [3/5]
Absolwent potrafi określić strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane); pojęcie projektu badawczego, etapy badań naukowych, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań naukowych, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizację, operacjonalizację zmiennych, zasady tworzenia ram pojęciowych badania naukowego, strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego, specyfikę badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rodzaje i typy badań (opisowe, diagnostyczne, wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne i quasi-eksperymentalne, sondażowe – metody indeksacji, pomiaru i rodzaje skal pomiarowych, oraz badania: ewaluacyjne, panelowe, socjometryczne, porównawcze, terenowe, etnograficzne, performatywne, biograficzne, netnografia; metody gromadzenia i analizy danych); narzędzia badawcze – konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych; zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań jakościowych (K.W2); [PPW_MBP_ 2]
K_W19 [4/5]
Absolwent zna zasady przetwarzania i krytycznej analizy danych w kontekście przyjętej strategii badań naukowych i rodzaju danych (K.W3); [PPW_MBP_3]
K_W19 [4/5]
Absolwent na zasady opracowywania wyników i raportu z badań naukowych; sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych; warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji (K.W4); [PPW_MBP_4]
K_W19 [3/5]
Absolwent poznał rolę jakości i rzetelności badań naukowych, różne kryteria jakości badań naukowych, w tym reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulację perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródła danych oraz możliwości uogólnienia i transferu rezultatów badawczych (K.W5); [PPW_MBP_5]
K_W19 [4/5]
Absolwent poznał sposoby wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce społecznej i pedagogicznej, cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego zastosowania, sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych (analizę i diagnozę sytuacji, analizę problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluację osiągnięć), a także krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych (K.W6); [PPW_MBP_6]
K_W19 [4/5] K_W21 [4/5]
Absolwent poznał etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, podstawowe zasady przeprowadzania tych badań (K.W7); [PPW_MBP_7]
K_W21 [4/5]
Absolwent potrafi zaprojektować proces badań i umiejętnie dobrać narzędzia badawcze (K.U1); [PPW_MBP_8]
K_U18 [2/5] K_U19 [2/5]
Absolwent jest gotów do rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań (K.K1); [PPW_MBP_9]
K_K01 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PPW_ M1_ w_ 1]
Student przygotowuje się do kolokwium z zakresu treści prezentowanych na wykładach
PPW_ MBP_ 1 PPW_MBP_ 2 PPW_MBP_3 PPW_MBP_5 PPW_MBP_6
Projekt [PPW_M1_ w_ 2]
Przygotowanie projektu badań empirycznych dotyczącego zagadnień wybranych do eksploracji dyplomowej.
PPW_MBP_4 PPW_MBP_7 PPW_MBP_8 PPW_MBP_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_ M1_ fns_ 1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
10
Student przygotowuje się do kolokwium z zakresu treści prezentowanych na wykładach.
10 Kolokwium [PPW_ M1_ w_ 1]
ćwiczenia [PPW_ M1_ fns_ 2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy
10
Studenci zapoznają się z elementarnymi zagadnieniami dotyczącymi metodologii badań pedagogicznych, przeprowadzają analizę przebiegu badań prezentowanych w czasopismach naukowych oraz przygotowują się do napisania projektu prostego badania empirycznego, obejmującego podstawowe etapy badań pedagogicznych.
10 Projekt [PPW_M1_ w_ 2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)