Metodyka edukacji wczesnoszkolnej - zajęcia praktyczne (sem.3; sem.4) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Metodyka edukacji wczesnoszkolnej - zajęcia praktyczne (sem.3; sem.4)
Kod modułu: PPW_EDWCZ_PRAKT 2
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki uczestnictwu studentów (w niewielkich grupach typu laboratoryjnego) wraz ze swoim opiekunem (nauczycielem akademickim) w codziennej działalności szkół podstawowych. Student obserwuje oraz prowadzi pod nadzorem nauczyciela zajęcia wychowawczo – dydaktyczne. Realizacja zajęć praktycznych prowadzi do nabycia przez studentów założonych kompetencji do wykonywania zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.
Wymagania wstępne:
Student zapoznał się z regulaminem praktyk pedagogicznych, zna zasady gromadzenia dokumentacji (albo protokołowania) oraz warunki zaliczenia praktyki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę o celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu szkoły podstawowej (J.1.2.W1, J.1.2.W2.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_1]
K_W05 [3/5]
Jest gotowy do formowania właściwych zachowań i postaw uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (J.1.2.K1.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_10]
K_K02 [4/5]
Jest gotowy do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej (J.1.2.K1.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_11]
K_K04 [4/5]
Posiada elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w placówkach szkolnych (J.1.2.W1, J.1.2.W2.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_2]
K_W09 [5/5]
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań - norm, procedur i dobrych praktyk w placówkach szkolnych (J.1.2.W1, J.1.2.W2.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_3]
K_W10 [3/5]
Posiada wiedzę na temat różnych rodzajów oraz funkcji oceniania (J.1.2.W1, J.1.2.W2.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_4]
K_W15 [3/5]
Potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów pojawiające się w trakcie pobytu w szkole (J.1.2.U1, J.1.2.U2.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_5]
K_U01 [5/5]
Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów będących w młodszym wieku szkolnym oraz grupy (J.1.2.U1.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_6]
K_U03 [4/5]
Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia na etapie klas początkowych szkoły podstawowej (J.1.2.U1, J.1.2.U2.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_7]
K_U04 [4/5]
Potrafi racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć oraz odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną ucznia w młodszym wieku szkolnym, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku (J.1.2.U1, J.1.2.U2.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_8]
K_U13 [4/5]
Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej oraz uczniów (J.1.2.U1.) [PPW_EDWCZ_PRAKT_9]
K_U15 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Raport z praktyk [PPW_EDWCZ_PRAKT_w_1]
W raporcie z praktyk powinna znaleźć się charakterystyka środowiska edukacyjnego, w którym praktykę odbywał student, a także opis celów, podstaw prawnych oraz organizacyjnych szkoły podstawowej. W raporcie student opisuje także metody i formy pracy nauczyciela, jakie zaobserwował w placówce będącej miejscem praktyki. Student odnotowuje ponadto istnienie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jakie wdrażają szkoły podstawowe.
PPW_EDWCZ_PRAKT_1 PPW_EDWCZ_PRAKT_2 PPW_EDWCZ_PRAKT_3 PPW_EDWCZ_PRAKT_4 PPW_EDWCZ_PRAKT_5
Analiza dokumentacji [PPW_EDWCZ_PRAKT_w_2]
Student dokonuje oceny zgromadzonej dokumentacji ilustrującej funkcjonowanie placówek szkolnych (np. plany pracy, arkusze obserwacji ucznia, scenariusze zajęć itd.) Student przedstawia własne spostrzeżenia dotyczące metod, form i procedur oraz dobrych praktyk, jakie zaobserwował w klasach I-III. Student potwierdza własne zaangażowanie w projektowanie i wykonanie działań pedagogicznych w szkole podstawowej, przedstawiając stosowną dokumentację (np. scenariusze zajęć, arkusze obserwacji ucznia, itd.).
PPW_EDWCZ_PRAKT_10 PPW_EDWCZ_PRAKT_6 PPW_EDWCZ_PRAKT_7 PPW_EDWCZ_PRAKT_8 PPW_EDWCZ_PRAKT_9
Rejestr frekwencji [PPW_EDWCZ_PRAKT_w_3]
Student potwierdza wysoką frekwencją w zajęciach praktycznych, własnym zaangażowaniem w zaplanowane do realizacji działania, potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
PPW_EDWCZ_PRAKT_11
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [PPW_EDWCZ_PRAKT_fs_1]
Nauczyciel akademicki organizuje czas pobytu w placówce, motywuje do aktywnego uczestniczenia w zajęciach albo obserwacjach, zachęca do wypowiadania sądów i opinii o charakterze merytorycznym.
30
Przygotowanie raportu z praktyk oraz stosownej dokumentacji.
5 Raport z praktyk [PPW_EDWCZ_PRAKT_w_1] Analiza dokumentacji [PPW_EDWCZ_PRAKT_w_2] Rejestr frekwencji [PPW_EDWCZ_PRAKT_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)