Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PPW_DIAGPSYCH
Kod programu: W6-NMPP19.2.2022
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł obejmuje treści z zakresu zaburzeń rozwoju u dzieci. Student zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci, w tym rozwoju i zaburzeń mowy, ustalania przyczyn trudności w uczeniu się. Posiada wiedzę w zakresie adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętność interpretacji wyników diagnozy psychopedagogicznej i logopedycznej. Absolwent posiada umiejętność trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej i logopedycznej. Potrafi stworzyć programy terapii, ocenić jej przebieg i efekty. Korzysta z literatury inderdyscyplinarnej, zna specjalistyczną terminologię przedmiotów, wykazuje także cechy postawy, które warunkowałyby sprawną i wartościową pracę nauczyciela przedszkola i klas I-III w aspekcie zadań diagnostycznych, profilaktycznych i korekcyjnych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu rozwoju psychofizycznego dziecka.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. W szczególności zna teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym odpowiednio u progu wychowania przedszkolnego i pierwszego etapu edukacji ogólnokształcącej (klasa I szkoły podstawowej) jako podstawy wspomagania rozwoju dziecka lub ucznia na etapie wczesnej edukacji; (H.W1) [PPW_DIAGPSYCH _1]
K_W03 [5/5]
Potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów (H.U1, H.U3) [PPW_DIAGPSYCH_10]
K_U01 [5/5]
Jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka. W szczególności do etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu wychowania i kształcenia z punktu widzenia osiągnięć dziecka lub ucznia; (H.K1) [PPW_DIAGPSYCH_11]
K_K01 [5/5]
Student zna zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym , wynikające z opóźnień , zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych. Posiada również wiedzę na temat dominujących rodzajów zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz sposobów i metod rozwijania zainteresowań dzieci lub uczniów; (H.W3) [PPW_DIAGPSYCH _2]
K_W20 [5/5] K_W21 [5/5]
Zna i rozumie metodykę wykonywania zadań związanych z procesem diagnozy – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Zna podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz zasady konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej; (H.W2) [PPW_DIAGPSYCH _3]
K_W02 [5/5]
Posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego.(H.W2) [PPW_DIAGPSYCH _4]
K_W05 [4/5]
Zna strukturę i funkcje systemu oświaty: postawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych biorących udział w procesie diagnozie Przyswoił zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy; (H.W5) Opanował zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy przedszkola i szkoły, w tym podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy (H.W4). [PPW_DIAGPSYCH _5]
K_U02 [5/5] K_U09 [5/5] K_U14 [5/5]
Dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatne do celów wychowania i kształcenia. Potrafi konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej oraz projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji; (H.U2, H.U5). Jest gotów do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełno sprawnościami (H.K2). [PPW_DIAGPSYCH _6]
K_U18 [5/5] K_U19 [5/5]
Potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania diagnostyczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Potrafi rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć edukację przedszkolną i naukę w klasie I szkoły podstawowej oraz potrzeby edukacyjne i zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne (H.U1, H.U3). [PPW_DIAGPSYCH _7]
K_W13 [5/5] K_W18 [5/5]
Posiada umiejętność pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej i szkolnej uczestniczącymi w procesie diagnozy. Ponadto potrafi rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela; (H.U4) [PPW_DIAGPSYCH _8]
K_U02 [5/5]
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem (H.U5) [PPW_DIAGPSYCH _9]
K_K03 [5/5] K_K05 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PPW_DIAGPSYCH_w_1]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów.
PPW_DIAGPSYCH _1 PPW_DIAGPSYCH _2 PPW_DIAGPSYCH _3 PPW_DIAGPSYCH _4
Prace praktyczno-metodyczne , referat [PPW_DIAGPSYCH_w_2]
Zgromadzenie narzędzi służących diagnozie funkcjonowania poznawczego, percepcyjnego, społecznego, emocjonalnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz zaprezentowanie jednego z narzędzi.
PPW_DIAGPSYCH _6 PPW_DIAGPSYCH _7 PPW_DIAGPSYCH _8 PPW_DIAGPSYCH _9
Praca pisemna, dyskusja [PPW_DIAGPSYCH_w_3]
Autorefleksja na temat wykorzystania efektów diagnozy w projektowaniu oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Opracowanie diagnozy wybranego obszaru rozwoju dziecka.
PPW_DIAGPSYCH_10 PPW_DIAGPSYCH_11 PPW_DIAGPSYCH _5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_DIAGPSYCH _fns_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
10
Student przygotowuje się do egzaminu (test pisemny)
20 Egzamin pisemny [PPW_DIAGPSYCH_w_1]
ćwiczenia [PPW_DIAGPSYCH _fns_2]
Metoda uczenia się we współpracy, dyskusja, prezentacja opracowanej
20
Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących
40 Prace praktyczno-metodyczne , referat [PPW_DIAGPSYCH_w_2] Praca pisemna, dyskusja [PPW_DIAGPSYCH_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)