Moduł do wyboru: Innowacje w pracy nauczyciela Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Moduł do wyboru: Innowacje w pracy nauczyciela
Kod modułu: PPW_INN
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł ma charakter wybieralny, z przygotowanej listy propozycji (corocznie modyfikowanej i uzupełnianej w odpowiedzi na zainteresowanie studentów) student wybiera 1 moduł do zaliczenia (krotność 1). W wyniku realizowanych zajęć student posiądzie pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie innowacyjnych metod i form pracy z dzieckiem. Student ma poznać wybrane innowacje pedagogiczne i sposób planowania, wdrażania i ewaluacji wybranego programu (w tym autorskiego, przekazującego wiedzę i umiejętności z zakresu przedsiębiorczości, edukacji ekonomicznej, która przygotowuje dzieci do funkcjonowania w rzeczywistości finansowej) w przedszkolu i szkole podstawowej w klasach I-III.
Wymagania wstępne:
Podstawowa, ogólna wiedza z zakresu psychologii rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym oraz innych subdyscyplin pedagogicznych; wiedza ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. W szczególności procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej(A.2.W2) [PPW_INN_1]
K_W02 [4/5]
Ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu oświaty oraz alternatywnych formach edukacji: celach, podstawach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych. Zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym; cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły z podmiotami zewnętrznymi oraz modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy; sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci lub uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka lub ucznia, specyfikę pracy z dziećmi lub uczniami z doświadczeniem migracyjnym, a także sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia (A.2.W5). [PPW_INN_2]
K_W05 [4/5] K_W14 [4/5]
Zna i rozumie role innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy (A.2.W5). [PPW_INN_3]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5] K_U03 [4/5]
Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy. W podejmowanych działaniach potrafi rozpoznawać i identyfikować style wychowania w praktyce edukacyjnej, wskazywać ich wartościowe cechy i zagrożenia dla podmiotowości dziecka lub ucznia Na tej podstawie umie organizować wartościowe rozwojowo i społecznie środowisko wychowawcze oraz wspierać dzieci lub uczniów w wyrażaniu swojej indywidualności w sposób twórczy (A.2.U2, A.2.U4) [PPW_INN_4]
K_K08 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie [PPW_INN _w_1]
Sprawdzenie wiedzy ujętej w problematyce ćwiczeń
PPW_INN_3
Prezentacja multimedialnego referatu [PPW_INN_w_2]
Przedstawienie referatu w postaci elektronicznej –związanego z treściami realizowanymi podczas ćwiczeń
PPW_INN_4
Kolokwium [PPW_INN_w_3]
Kolokwium obejmuje zagadnienia realizowane podczas ćwiczeń
PPW_INN_1 PPW_INN_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_INN _fs_1]
Metoda uczenia się we współpracy, Dyskusja, Metoda działań praktycznych, Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz felietonu filmowego
15
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie do pracy zaliczeniowej - opracowania multimedialnego referatu
75 Zaliczenie [PPW_INN _w_1] Prezentacja multimedialnego referatu [PPW_INN_w_2] Kolokwium [PPW_INN_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)