Blok fakultatywny B – ekspert od wspierania rozwoju Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Blok fakultatywny B – ekspert od wspierania rozwoju
Kod modułu: PPW_FAB_WROZ
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Zajęcia fakultatywne mające na celu ukształtowania eksperta od wspierania rozwoju dziecka wyposażonego w bogatą wiedzę psychopedagogiczną oraz dotyczącą praw dziecka pozwalającą mu na integralne ujęcie funkcjonowania swoich podopiecznych z uwzględnieniem ich zasobów, jak i deficytów, umiejętnie planujący i realizujący proces dydaktyczno-wychowawczy wzmacniający autonomię i potrzebę samostanowienia dzieci/uczniów;
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, niezbędną dla organizowania wsparcia rozwoju wychowanka (C.W1) [PPW_FAB_WROZ _1]
K_W02 [4/5] K_W11 [4/5] K_W13 [4/5]
Student ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej dla wspierania rozwoju wychowanków.(C.W1) [PPW_FAB_WROZ _2]
K_W08 [5/5] K_W10 [5/5]
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych ze wsparciem rozwoju wychowanka.(C.W2) [PPW_FAB_WROZ _3]
K_U02 [5/5] K_U06 [5/5] K_U08 [5/5] K_U10 [5/5] K_U11 [5/5] K_U13 [5/5]
Student potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie(C.U1, C,U.2) [PPW_FAB_WROZ _4]
K_U03 [5/5] K_U06 [5/5] K_U11 [5/5] K_U12 [5/5] K_U13 [5/5] K_U14 [5/5]
Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, wskazywać kierunki i możliwości wsparcia wychowanka.(C.U3, C.U4)) [PPW_FAB_WROZ _5]
K_U01 [4/5]
Student potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce i organizować pracę w środowiskach zróżnicowanych kulturowo oraz z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem.(C.U6) [PPW_FAB_WROZ _6]
K_U12 [4/5] K_U14 [4/5]
Student posiada wiedzę dotyczącą praw dziecka i sposobów ich egzekwowania, propagowania w środowisku przedszkolnym, szkolnym i otoczeniu społecznym(C.K1) [PPW_FAB_WROZ _7]
K_W08 [4/5]
Student jest gotów pracować z dzieckiem, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce i organizować pracę w środowiskach zróżnicowanych kulturowo oraz z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem. (C.K2) [PPW_FAB_WROZ _8]
K_K03 [4/5]
Student jest gotów do efektywnej współpracy z nauczycielami i specjalistami (jak psycholog, logopeda, pedagog, lekarz), rodzicami oraz innymi członkami społeczności szkolnej na rzecz dzieci/ uczniów. (C.K4) [PPW_FAB_WROZ _9]
K_K04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prace praktyczno-metodyczne wskazane w sylabusie; dyskusja i ocena [PPW_FAB_WROZ_w_1]
Poznanie praw dziecka, dyskusja nad sposobami ich egzekwowania, propagowania i wdrażania. Poznanie sposobów diagnozowania i wspierania rozwoju wychowanków, w tym także działań instytucjonalnych w tym zakresie. Ocena wsparcia wychowanka w konkretnej sytuacji oraz wskazanie możliwości podjęcia innych działań.
PPW_FAB_WROZ _1 PPW_FAB_WROZ _2 PPW_FAB_WROZ _3 PPW_FAB_WROZ _4 PPW_FAB_WROZ _5 PPW_FAB_WROZ _6 PPW_FAB_WROZ _7 PPW_FAB_WROZ _8 PPW_FAB_WROZ _9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_FAB_WROZ_fs_1]
Wykonanie prac praktyczno-metodycznych, ocena rozwiązań metodycznych i projektów, udział w dyskusji
15
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu na temat praw dziecka, przygotowanie do dyskusji nad sposobami ich egzekwowania, propagowania i wdrażania. Poznanie sposobów diagnozowania i wspierania rozwoju wychowanków, w tym także działań instytucjonalnych w tym zakresie. Pisemna ocena wsparcia wychowanka w konkretnej sytuacji oraz wskazanie możliwości podjęcia innych działań.
60 Prace praktyczno-metodyczne wskazane w sylabusie; dyskusja i ocena [PPW_FAB_WROZ_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)