Kształcenie literackie w wychowaniu i edukacji Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Kształcenie literackie w wychowaniu i edukacji
Kod modułu: PPW_KL
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł zawiera poszerzone treści z zakresu genologii literatury dla dzieci stosowanej w edukacji na poziomie wczesnoszkolnym oraz w terapii. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z dorobkiem lirycznym i prozatorskim literatury polskiej, zwłaszcza z tekstami niosącymi z sobą wartości wychowawcze oraz nacechowanymi terapeutycznie, które mogą stać się kanwą zajęć organizowanych w przedszkolu i klasach I-III. Aktywność podejmowana w ramach modułu winna przygotować studenta do dokonywania świadomego wyboru utworów – przykładów najwybitniejszych realizacji literackich polskich i zagranicznych oraz projektowania lekcji lekturowych, zmierzających do aktualizowania potencjału intelektualnego oraz kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka. Zajęcia w formie wykładowej i ćwiczeniowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania zakładanych efektów kształcenia modułu.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna podstawy typologii genologicznej tekstów literackich wykorzystywanych w sytuacjach edukacyjnych i terapeutycznych, uwzględniając zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (B.1.W1); [PPW_ KL_ 1]
K_W13 [5/5]
Student potrafi dobierać teksty literackie adekwatnie do celu kształcenia, planować, projektować twórcze, intersubiektywne i hermeneutycznie pojęte zadania literackie dla swojego wychowanka wymagające krytycznej refleksji własnej i zespołowego rozwiązywania problemów (B.1.U1, B.1.U2); [PPW_ KL_ 2]
K_U04 [5/5] K_U07 [5/5]
Student jest gotów projektować i wdrażać działania wykorzystujące kanoniczną spuściznę i współczesną literaturę dziecięcą dla wychowania ku wartości (edukacji aksjologicznej) (B.1.K1). [PPW_ KL_ 3]
K_K07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PPW_KL_w_1]
Kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane podczas wykładów – dotyczące genologii literackiej i kluczowych utworów
PPW_ KL_ 1
Warsztat metodyczny oparty na tekście literackim - projekt przygotowany w parach [PPW_KL_w_2]
Projekt oparty jest na interpretacji wybranego utworu literackiego (z analizowanej na zajęciach oferty); prezentacja tworzonych w diadach pisemnych projektów zajęć z zakresu kształcenia literackiego dla wybranej grupy wychowanków o określonych potrzebach edukacyjnych i możliwościach. Niezbędna jest analiza świata przedstawionego tekstu – wskazanie cech utworu wykorzystanych edukacyjnie.
PPW_ KL_ 2 PPW_ KL_ 3
Dyskusja [PPW_KL_w_3]
Udział w dyskusjach - polemika oxfordzka – analiza warsztatów
PPW_ KL_ 2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_ KL_ fs_ 1]
metoda eksponująca,metoda problemowa,warsztat ekspresyjny
15
Przygotowanie warsztatowych prezentacji ekspresyjnych (pozawerbalnych) z analizą świata przestawionego tekstu.
45 Warsztat metodyczny oparty na tekście literackim - projekt przygotowany w parach [PPW_KL_w_2] Dyskusja [PPW_KL_w_3]
wykład [PPW_ KL_ fs_2]
Metoda wykładu interaktywnego z wykorzystaniem poglądowych prezentacji multimedialnych
15
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; opanowanie zakresu treści przekazywanych podczas wykładów i umiejętności krytycznego ich wykorzystania; przygotowanie do kolokwium
15 Kolokwium [PPW_KL_w_1] Dyskusja [PPW_KL_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)