Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.1) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.1)
Kod modułu: PPW_MET_WP1
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W wyniku realizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego, alternatywnych form pracy z dzieckiem w przedszkolu oraz metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z dziećmi z zastosowaniem różnorodnych metod i form z jednoczesnym uwzględnieniem prawidłowości psychofizycznych dziecka i jego potrzeb, m.in. wykorzystując założenia pedagogiki Montessori jako wartościowej koncepcji edukacyjnej w kontekście indywidualizacji pracy z dzieckiem. Zna i stosuje zasady wychowania i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym. Jest zaangażowany w pracę, podejmuje działania związane z własnym rozwojem zawodowym. W ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studenta zostaną osiągnięte efekty pedagogiczne oraz nauczycielskie.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych; wiedza ogólna.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (D.W1.) [PPW_MET_WP_1]
K_W02 [3/5]
Jest gotowy do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej (D.K1.) [PPW_MET_WP_10]
K_K04 [5/5]
Projektuje działania zmierzające do rozwoju placówki przedszkolnej oraz stymulowania poprawy jakości pracy tej instytucji (D.K2.) [PPW_MET_WP_11]
K_K08 [4/5]
Zna i rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie placówek wychowania przedszkolnego (D.W1.) [PPW_MET_WP_2]
K_W05 [5/5]
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym (D.W2.) [PPW_MET_WP_3]
K_W10 [5/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą na temat zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym, wynikających z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowanych wpływem czynników środowiskowych i sposobów dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych (D.W2.) [PPW_MET_WP_4]
K_W13 [4/5]
Posiada umiejętność rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne, a także planuje, realizuje i ocenia spersonalizowane programy kształcenia i wychowania przedszkolnego (D.U1, D.U3.) [PPW_MET_WP_5]
K_U02 [4/5]
Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania przedszkolnego (D.U2.) [PPW_MET_WP_6]
K_U04 [4/5]
Potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw (D.U1, D.U2.) [PPW_MET_WP_7]
K_U08 [4/5]
Potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci w wieku przedszkolnym do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia (D.U1, D.U2.) [PPW_MET_WP_8]
K_U10 [5/5]
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci w wieku przedszkolnym w ich pracy nad własnym rozwojem (D.U3.) [PPW_MET_WP_9]
K_U11 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PPW_MET_WP_w_1]
Kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane podczas ćwiczeń.
PPW_MET_WP_1 PPW_MET_WP_2 PPW_MET_WP_3 PPW_MET_WP_4
Praca pisemna [PPW_MET_WP_w_2]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków i form stosowanych w pracy przedszkola.
PPW_MET_WP_10 PPW_MET_WP_11 PPW_MET_WP_3 PPW_MET_WP_6
Prezentacja referatu [PPW_MET_WP_w_3]
Przedstawienie referatu (w postaci prezentacji PowerPoint lub w formie pisemnej) dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń.
PPW_MET_WP_3 PPW_MET_WP_5 PPW_MET_WP_6 PPW_MET_WP_7 PPW_MET_WP_8 PPW_MET_WP_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_MET_WP_fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
15
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie pracy pisemnej oraz opracowanie zagadnień do egzaminu.
5 Kolokwium [PPW_MET_WP_w_1]
ćwiczenia [PPW_MET_WP_fs_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych.
30
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie się do kolokwium; opracowanie referatu oraz projektu edukacyjnego.
10 Praca pisemna [PPW_MET_WP_w_2] Prezentacja referatu [PPW_MET_WP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)