Kultura fizyczna i bezpieczeństwo w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Kultura fizyczna i bezpieczeństwo w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PPW_KFIBEZ 2
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł zawiera treści z zakresu aktywności ruchowej dziecka w aspekcie rozwojowym. Dotyczy różnorodności zdań ruchowych przeznaczonych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych realizowanych metodycznie i bezpiecznie. W wyniku realizowanych zajęć student zna zasady nauczania i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć z kultury fizycznej. Wszystkie efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego zostaną osiągnięte w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Znajomość biomedycznych podstaw rozwoju dziecka, podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (E.9.W2.) [PPW_KFIBEZ 2_1]
K_W02 [3/5]
Projektuje działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymuluje poprawę jakości pracy tych instytucji w zakresie działań prozdrowotnych, a także dotyczących bezpieczeństwa (E.9.K1.) [PPW_KFIBEZ 2_10]
K_K08 [4/5]
Ma wiedzę o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna (E.9.W1, E.9.W2.) [PPW_KFIBEZ 2_2]
K_W09 [5/5]
Posiada elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w obszarze wychowania fizycznego (E.9.W1, E.9.W4.) [PPW_KFIBEZ 2_3]
K_W10 [5/5]
Ma wiedzę o roli nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań prozdrowotnych dzieci oraz uczniów w młodszym wieku szkolnym (E.9.W3.) [PPW_KFIBEZ 2_4]
K_W16 [4/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej, dydaktyki i metodyki wychowania fizycznego w celu rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci oraz uczniów, a także projektować i prowadzić działania pedagogiczne w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym (E.9.U2, E.9.U5.) [PPW_KFIBEZ 2_5]
K_U02 [5/5]
Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia niezbędnych w realizacji zadań związanych z kulturą fizyczną i bezpieczeństwem w przedszkolu i klasach początkowych (E.9.U1, E.9.U4.) [PPW_KFIBEZ 2_6]
K_U04 [4/5]
Potrafi udzielać pierwszej pomocy (E.9.U3.) [PPW_KFIBEZ 2_7]
K_U17 [3/5]
Posiada umiejętność formowania właściwych zachowań i postaw dzieci oraz uczniów, w tym wobec higieny, zdrowia i bezpieczeństwa (E.9.K1.) [PPW_KFIBEZ 2_8]
K_K02 [5/5]
Jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka oraz ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej w zakresie kultury fizycznej i bezpieczeństwa (E.9.K1.) [PPW_KFIBEZ 2_9]
K_K03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PPW_KFIBEZ 2_w_1]
Sprawdzenie wiedzy z zakresu: zmian rozwojowych i kształtowania się motoryczności dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zasad bezpieczeństwa i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, typowych metod i środków dydaktycznych wykorzystywanych w realizacji zajęć z zakresu „Kultury fizycznej” w przedszkolu i szkole podstawowej.
PPW_KFIBEZ 2_1 PPW_KFIBEZ 2_2 PPW_KFIBEZ 2_3 PPW_KFIBEZ 2_4 PPW_KFIBEZ 2_5
Sprawdzenie scenariuszy zajęć [PPW_KFIBEZ 2_w_2]
Konstruowanie scenariuszy zajęć ruchowych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów kl. I-III szkoły podstawowej.
PPW_KFIBEZ 2_3 PPW_KFIBEZ 2_5 PPW_KFIBEZ 2_6 PPW_KFIBEZ 2_8
Organizacja i realizacja fragmentów zajęć [PPW_KFIBEZ 2_w_3]
Praktyczna prezentacja przez studentów wybranych zadań ruchowych z zachowaniem indywidualizacji i bezpieczeństwa ich realizacji.
PPW_KFIBEZ 2_10 PPW_KFIBEZ 2_5 PPW_KFIBEZ 2_6 PPW_KFIBEZ 2_7 PPW_KFIBEZ 2_8 PPW_KFIBEZ 2_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_KFIBEZ 2_fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
15
Zapoznanie z literatura przedmiotu, przygotowanie do kolokwium
15 Kolokwium [PPW_KFIBEZ 2_w_1]
ćwiczenia [PPW_KFIBEZ 2_fs_2]
Dyskusja, praktyczna realizacja treści ćwiczeń
15
Zapoznanie z literaturą, przygotowanie pracy zaliczeniowej
30 Sprawdzenie scenariuszy zajęć [PPW_KFIBEZ 2_w_2] Organizacja i realizacja fragmentów zajęć [PPW_KFIBEZ 2_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)