Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022

Nazwa modułu: Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PPW_POD_EDPRZYR
Kod programu: W6-SMPP19.2.2022
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska, jego znaczenia, elementów oraz sposobów wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, fizyki, chemii, astronomii) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych; wiedza ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat pojęć i zjawisk z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, funkcjonowania organizmu człowieka, występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia i potrafi ją wykorzystać do opisu środowiska przyrodniczego człowieka (B.4.W1.) [PPW_POD_EDPRZYR_1]
K_W04 [4/5]
Student ma wiedzę o instytucjach wspierających edukację przyrodniczą dziecka; zna możliwości ich wykorzystania we wprowadzaniu zagadnień edukacji przyrodniczej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym (A.2.W5) [PPW_POD_EDPRZYR_2]
K_W05 [4/5]
Student potrafi analizować oraz interpretować powszechnie występujące zjawiska przyrody i dostrzegać wzajemne związki i zależności w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego (B.4.U1.; B.4.U2.) [PPW_POD_EDPRZYR_3]
K_U01 [3/5]
Student potrafi rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka lub ucznia (B.4.U3.) [PPW_POD_EDPRZYR_4]
K_U03 [4/5]
Student potrafi ilustrować i wyjaśniać najczęściej spotykane zjawiska przyrodnicze za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów życia codziennego (B.4.U4.) [PPW_POD_EDPRZYR_5]
K_U04 [4/5] K_U06 [4/5]
Student jest gotów do pogłębiania swojego rozumienia funkcjonowania świata przyrody (B.4.K1.) [PPW_POD_EDPRZYR_6]
K_U10 [5/5]
Student jest gotów do krzewienia idei dbałości o otoczenie przyrodnicze, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne skierowane na ochronę świata przyrody (B.4.K2.) [PPW_POD_EDPRZYR_7]
K_K05 [5/5] K_K06 [5/5]
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, przygotowywanymi rozwiązaniami metodycznymi itp. (A.2.K2.; D.U3.) [PPW_POD_EDPRZYR_8]
K_K04 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prace praktyczno-metodyczne, projekty, dyskusja i ocena propozycji [PPW_POD_EDPRZYR_w_1]
Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu geografii, fizyki, biologii, chemii, ekologii itp. w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym na podane tematy. Sprawdzenie wiedzy metodycznej studentów podczas oceny przygotowanych projektów i rozwiązań metodycznych.
PPW_POD_EDPRZYR_1 PPW_POD_EDPRZYR_3 PPW_POD_EDPRZYR_4 PPW_POD_EDPRZYR_5 PPW_POD_EDPRZYR_7 PPW_POD_EDPRZYR_8
Praca pisemna [PPW_POD_EDPRZYR_w_2]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy zastosowanych w proponowanym temacie edukacji przyrodniczej.
PPW_POD_EDPRZYR_2 PPW_POD_EDPRZYR_3 PPW_POD_EDPRZYR_5 PPW_POD_EDPRZYR_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_POD_EDPRZYR_fs_1]
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
15
Zapoznanie z literaturą podstawową i uzupełniającą
30 Prace praktyczno-metodyczne, projekty, dyskusja i ocena propozycji [PPW_POD_EDPRZYR_w_1] Praca pisemna [PPW_POD_EDPRZYR_w_2]
ćwiczenia [PPW_POD_EDPRZYR_fs_2]
Omówienie projektów, propozycji i rozwiązań metodycznych dostępnych na rynku oraz przygotowanych przez studentów; Opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych związanych z tematyką edukacji przyrodniczej
15
Zapoznanie się z literaturą podstawową i uzupełniającą oraz publikacjami dla dzieci młodszych dotyczącymi tematyki edukacji społecznej; przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat; przygotowanie się do dyskusji.
30 Prace praktyczno-metodyczne, projekty, dyskusja i ocena propozycji [PPW_POD_EDPRZYR_w_1] Praca pisemna [PPW_POD_EDPRZYR_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)