Edukacja i rehabilitacja osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-SMPC19.2023

Nazwa modułu: Edukacja i rehabilitacja osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową
Kod modułu: PS_SA_E1_ERD
Kod programu: W6-SMPC19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2027/2028
  • semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchu to moduł rozszerzający wiedzę na temat edukacji osób z niepełnosprawnością oraz wprowadzający w problematykę rehabilitacji tej grupy. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z specjalistyczną wiedzą dotyczącą procesów socjalizacji, wychowania, kształcenia oraz rehabilitacji (ze szczególnym uwzględnieniem rehabilitacji społecznej) osób z niepełnosprawnością słuchu. Treści modułu obejmują zatem problematykę organizacji kształcenia, wielowymiarowego i wsparcia, opieki omawianej grupy osób w rożnych instytucjach, także związków omawianych procesów z rehabilitacja społeczną. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z kulturowymi, ekonomicznymi i społecznymi aspektami codzienności osób z niepełnosprawnością słuchu oraz historyczną ewolucją postaw wobec nich, a także rozwojem instytucji podejmujących trud edukacji, rehabilitacji, opieki osób z niepełnosprawnością słuchu. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas zajęć dydaktycznych a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zasady rehabilitacji i edukacji osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową, specyfikę ich funkcjonowania, potrzeby edukacyjne i rozwojowe, problematykę aktywizacji indywidualnej i społeczno-zawodowej, w tym rolę środowiska rodzinnego, instytucji i organizacji społecznych w aktywizacji i wspomaganiu, doradztwo społeczno-zawodowe, psychoterapię, terapię zajęciową, preorientację społeczno- -zawodową, organizację edukacji, rehabilitacji i wsparcia społecznego w Polsce i innych państwach (E.1S.W9.) [PS_SA_E1_ERD_1]
KN3_W11 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi planować rehabilitację i edukację osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową, analizować specyfikę ich funkcjonowania, potrzeby edukacyjne i rozwojowe oraz planować aktywizację indywidualną i społeczno-zawodową, w tym określać rolę środowiska rodzinnego, instytucji, organizacji społecznych w aktywizacji i wspomaganiu, doradztwa społeczno-zawodowego, psychoterapii, terapii zajęciowej, preorientacji społeczno-zawodowej; analizować organizację edukacji, rehabilitacji i wsparcia społecznego w Polsce i innych państwach (E.1S.U9.) [PS_SA_E1_ERD_2]
KN3_U01 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (E.1S.K2.) [PS_SA_E1_ERD_3]
KN3_K01 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PS_SA_E1_ERD_1] 15 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
zaliczenie PS_SA_E1_ERD_1 PS_SA_E1_ERD_2 PS_SA_E1_ERD_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)