Sytuacja rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-SMPC19.2023

Nazwa modułu: Sytuacja rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową
Kod modułu: PS_SA_E1_SRDDS
Kod programu: W6-SMPC19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu Sytuacja rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową student uzyskuje wiedzę na temat etapów przystosowania się rodziców do niepełnosprawności dziecka. Zapoznaje się z zasadami przekazywania rodzicom informacji niepełnosprawności ich dziecka. Uzyskuje wiedzę dotyczącą socjoekonomicznych i demograficznych czynników charakteryzujących funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością słuchową oraz europejski i krajowy wymiar dostępności pomocy dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Uzyskuje wiedzę w jaki sposób dookreślić i zaplanować system wsparcia instytucji i organizacji, rozpoznaje sytuację rodzinna, psychospołeczną oraz style radzenia sobie rodzeństwa osób z niepełnosprawnością słuchową. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń, a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i opracowywanie wskazanych przez prowadzącego zagadnień.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Aktualne problemy surdopedagogiki z elementami surdopsychologii [PS_SA_E1_APS]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie sytuację rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową, w tym problemy akceptacji niepełnosprawności, utrudnienia życiowe, rolę wsparcia społecznego, wpływ zaburzeń słuchu na funkcjonowanie rodziny i relacje wewnątrzrodzinne; metody wspierania rodziny; sytuację rodziny osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową posiadających dziecko pełnosprawne lub z niepełnosprawnością słuchową; zagadnienie słyszących dzieci niesłyszących rodziców (CODA) (E.1S.W11.) [PS_SA_E1_SRDDS_1]
KN3_W05 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować sytuację rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową; określać problemy akceptacji niepełnosprawności, utrudnienia życiowe i wsparcie społeczne; oceniać wpływ zaburzeń słuchu na funkcjonowanie rodziny; analizować relacje wewnątrzrodzinne; stosować metody wspierania rodziny; analizować sytuację rodziny osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową posiadających dziecko pełnosprawne lub z niepełnosprawnością słuchową; opisać zagadnienie dorosłych dzieci słyszących niesłyszących rodziców (CODA) (E.1S.U12.) [PS_SA_E1_SRDDS_2]
KJM.2023_U [3/5] KN3_U02 [2/5]
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (5/E.1S.K2) [PS_SA_E1_SRDDS_3]
KN3_K02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PS_SA_E1_SRDDS_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie PS_SA_E1_SRDDS_1 PS_SA_E1_SRDDS_2 PS_SA_E1_SRDDS_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)