Nauki pomocnicze historii sztuki
                                    
    Kierunek studiów: Historia sztuki
    
    Kod programu: W1-S1HS19.2023
                                
                                
                                
 
| Nazwa modułu: | Nauki pomocnicze historii sztuki | 
|---|---|
| Kod modułu: | W1-HS-S1-NPHS | 
| Kod programu: | W1-S1HS19.2023 | 
| Semestr: | 
 | 
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru | 
| Forma zaliczenia: | egzamin | 
| Punkty ECTS: | 3 | 
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest prezentacja wybranych nauk pomocniczych historii sztuki i ich metodologii. W ramach modułu osoby studiujące poznają m.in. paleografię, neografię gotycką, numizmatykę, sfragistykę, heraldykę czy kostiumologię. Nabywają kompetencji samodzielnego korzystania z różnych rodzajów źródeł pisanych i ikonograficznych. | 
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy | 
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] | 
|---|---|
| samodzielnie potrafi zdobywać wiedzę na temat nauk pomocniczych historii sztuki, korzystając z katalogów bibliotecznych, internetowych baz danych oraz źródeł cyfrowych. Potrafi ocenić przydatność znalezionych materiałów w pracy historyka sztuki [K_01] | W1-HS1S-K01 [4/5] | 
| potrafi wykorzystać wiedzę związaną z poszczególnymi obszarami nauk pomocniczych historii sztuki do analizy i opisu wybranych dzieł sztuki [U_01] | W1-HS1S_U04 [4/5] | 
| posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu terminologii, teorii i metodologii nauk pomocniczych historii sztuki. Zna najważniejsze fakty dotyczące rozwoju paleografii, sfragistyki, kostiumologii, heraldyki i archiwistyki [W_01] | W1-HS1S_W07 [5/5] | 
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się | 
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [w1-HS-S1-NPHS_C] | 15 | Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Indywidualna praca z tekstem [f02] | zaliczenie | K_01 | 
| wykład [w1-HS-S1-NPHS_W] | 15 | Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] | egzamin | W_01 | 
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis | 
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć | 
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich | 
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią  jego zapisów | 
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej | 
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku | 
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. | 
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie | 
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się | 
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się | 
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym  autoedukacja | 
| Załączniki | 
|---|
| Opis modułu (PDF) | 
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy | 
| (brak danych) | ||
