Broń biologiczna - czyli toksyny i jady Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: Broń biologiczna - czyli toksyny i jady
Kod modułu: 1BL_23_83
Kod programu: W2-S1BI19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
1. Przedmiot w formie konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów ze zjawiskiem toksyczności i jadowitości w świecie zwierząt. Studenci poznają najważniejsze grupy zwierząt jadowitych i wydzielających substancje drażniące, narządy jadowe, mechanizmy działania jadów i toksyn. 2. Pszczoła, osa, ptasznik, czarna mamba. To zwierzęta pochodzące z różnych grup, jednak łączy je jedna wyjątkowa cecha – są jadowite. Atakują dla obrony lub w celu zdobycia pokarmu. Żądlą i kąszą w ułamku sekundy wprowadzając do organizmu ofiary jad – substancję chemiczną, która paraliżuje lub zabija. Jeszcze inne plują, strzelają kwasem, który skutecznie ratuje przed atakiem wroga. „Broń biologiczna” to bezpieczny przedmiot o niebezpiecznych zwierzętach, ich jadach i toksynach, które mogą też leczyć i ratować życie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Podczas zajęć i po zakończonym kursie student przeprowadza obiektywną samoocenę własnej pracy, wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej, ma nawyk aktualizowania wiedzy specjalistycznej, potrafi kreatywnie wiązać informacje z dziedziny ekonomii, chemii i prawa z wiedzą biologiczną tworząc syntezy o znacznej mocy wyjaśniającej. [K01]
1BL_K01 [3/5] 1BL_K04 [4/5] 1BL_K05 [4/5]
Po ukończeniu kursu student potrafi wymienić najważniejsze rodzaje toksyn, rozumie znaczenie nauk biologicznych we współczesnym świecie, potrafi opisać schemat działania jadu w organizmie żywym, potrafi wymienić rodzaje pierwszej pomocy w ukąszeniach i użądleniach. [U01]
1BL_U03 [3/5] 1BL_U04 [4/5] 1BL_U09 [4/5] 1BL_U10 [4/5] 1BL_U11 [4/5] 1BL_U15 [4/5]
Zna najważniejsze organizmy i zwierzęta jadowite. Zna i rozumie biologię wybranych grup zwierząt jadowitych. Zna ogólną budowę zębów jadowych i żądła. Rozumie działanie jadu i toksyn na organizmy żywe [W01]
1BL_W01 [3/5] 1BL_W02 [4/5] 1BL_W04 [3/5] 1BL_W06 [2/5] 1BL_W07 [3/5] 1BL_W15 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [01] 15 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Obserwacja [e06] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 U01 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)