Canon of Polish literature (until the end of the 19th century)
Field of study: Creative Writing
Programme code: W1-S1PI19.2023

Module name: | Canon of Polish literature (until the end of the 19th century) |
---|---|
Module code: | 02-PI-S1-KLPdoXIX |
Programme code: | W1-S1PI19.2023 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Wykład poświęcony jest literaturze polskiej począwszy od literatury staropolskiej a skończywszy na literaturze XIX wieku. Jego celem jest 1. wskazanie i omówienie wybranych najważniejszych tekstów konstytuujących literaturę polską począwszy od literatury staropolskiej a skończywszy na literaturze XIX wieku; 2. przekazanie specjalistycznej wiedzy o najistotniejszych kontekstach kulturowych, społecznych i historycznych; 3. przedstawienie najbardziej istotnych nurtów i strategii pisarskich charakterystycznych dla polskich pisarzy tworzących do końca XIX wieku, 4. zapoznanie studentów ze specjalistycznymi pojęciami historycznoliterackimi oraz teoretycznoliterackimi potrzebnymi do zrozumienia najważniejszych tekstów literackich do końca XIX wieku. W ramach wykładu student poznaje zadania, cele i metody badań literaturoznawczych adekwatnych do badania tekstów danych epok, analizuje teksty literackie i pogłębia wiedzę na temat najważniejszych kontekstów powstawania literatury polskiej do końca XIX wieku.
Ćwiczenia poświęcone są interpretacji najważniejszych dzieł literatury polskiej począwszy od literatury staropolskiej a skończywszy na literaturze XIX wieku. Ich celem jest 1. zapoznanie studentów z wybranymi najważniejszymi tekstami konstytuującymi literaturę polską do końca XIX-wiecznymi; 2. przedstawienie znaczenia tychże tekstów na tle innych tekstów danej epoki oraz zapoznanie w sposób szczegółowy i wnikliwy z ich historycznymi i aktualnymi znaczeniami; 3. zapoznanie studentów zarówno z kanonicznymi, jak i niekanonicznymi interpretacjami tychże tekstów przy uwzględnieniu najnowszych narzędzi metodologicznych. Zajęcia rozwijają umiejętności w zakresie analizy i interpretacji tekstów literackich oraz umożliwiają pogłębione rozumienie zakodowanych w nich znaczeń. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna i rozumie zagadnienia związane z periodyzacją literatury polskiej do końca XIX wieku, potrafi się do nich ustosunkować, używając terminów z zakresu literaturoznawstwa, rozumie znaczenie i miejsce literatury w tworzeniu kultury polskiej, ma świadomość jej społecznych i historycznych funkcji [KLPdoXIX_1] |
K_W04 [2/5] |
zna i rozumie kulturowe, historyczne i społeczne konteksty powstawania literatury polskiej do końca XIX wieku oraz ma świadomość ich wzajemnych zależności i uwarunkowań, potrafi samodzielnie wyszukać rzetelnych informacji na ich temat [KLPdoXIX_2] |
K_W05 [2/5] |
posiada zaawansowaną wiedzę na temat nurtów literackich i strategii pisarskich obecnych w literaturze polskiej, począwszy od literatury staropolskiej, skończywszy na literaturze pozytywistycznej i modernistycznej; rozumie potrzebę dalszego zapoznawania się z dorobkiem polskich pisarzy tworzących w tym przedziale czasu i reprezentujących poszczególne style pisarskie [KLPdoXIX_3] |
K_W02 [3/5] |
zna metody interpretacji adekwatne do analizowania i opisywania dzieł literatury polskiej do końca XIX wieku, rozumie czasowo uwarunkowaną specyfikę kodowania znaczeń, potrafi w sposób kreatywny i nowatorski wykorzystać znajomość literatury rodzimej poszczególnych epok we własnej praktyce interpretacyjnej [KLPdoXIX_4] |
K_W07 [2/5] |
potrafi ustosunkować się do omawianych problemów literaturoznawczych, przedstawić spójną analizę i interpretację osadzoną w adekwatnych kontekstach i opartą o stosowne argumenty [KLPdoXIX_5] |
K_U02 [2/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [KLPdoXIX_fns_1] | 15 |
Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Screen presentation [c07] |
exam |
KLPdoXIX_1 |
practical classes [KLPdoXIX_fns_2] | 30 |
Activating method – educational games [b03] Activating method – discussion / debate [b04] Activating method – flipped classroom [b09] Working with another teaching tool [d03] Production exercise – workshop [e02] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
course work |
KLPdoXIX_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |