Metody psychologiczno- pedagogiczne w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – terapie dyrektywne Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2023

Nazwa modułu: Metody psychologiczno- pedagogiczne w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – terapie dyrektywne
Kod modułu: PS_ASD_E1_TD
Kod programu: W3-SMPC19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodamu psychologiczno-pedagogicznymi w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w podejściu dyrektywnym. Treści kształcenia obejmują zagadnienia związane z praktyką opartą na dowodach (evidence base practice), Stosowaną Analizą Zachowania (SAZ) w uczeniu nowych umiejętności poznawczych, społeczno-emocjonalnych i zachowań komunikacyjnych, celami terapii behawioralnej, programowaniem pracy z dzieckiem, przygotowaniem do terapii, organizacją środowiska terapeutycznego oraz strukturą otoczenia.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metody psychologiczno--pedagogiczne stosowane w terapii autyzmu w kontekście praktyki opartej na dowodach (evidence base practice) oraz różne podejścia do edukacji i terapii dzieci lub uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym modele edukacyjno-terapeutyczne, oraz wybrane metody i formy pracy i terapii [PS_ASD_E1_TD_1]
KN3_W05 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować metody psychologiczno-pedagogiczne stosowane w terapii autyzmu w kontekście praktyki opartej na dowodach (evidence base practice), prezentować różne podejścia do edukacjii terapii dzieci i uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, opisać modele edukacyjno-terapeutyczne oraz wybrane metody i formy pracy i terapii [PS_ASD_E1_TD_2]
KN3_U04 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent gotów jest do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_ASD_E1_TD_3]
KN3_K07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PS_ASD_E1_TD_fs1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PS_ASD_E1_TD_1
ćwiczenia [PS_ASD_E1_TD_fs2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie PS_ASD_E1_TD_2 PS_ASD_E1_TD_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)