Animacja i edukacja środowiskowa - działania twórcze Kierunek studiów: Animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną
Kod programu: W6-S1AE19.2023

Nazwa modułu: Animacja i edukacja środowiskowa - działania twórcze
Kod modułu: W6-ASKEK-S1-TAS
Kod programu: W6-S1AE19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu osoba studiująca poznaje formy i metody pracy charakterystyczne dla pracy animacyjno-wychowawczej prowadzonej w środowisku zróżnicowanym społecznie i kulturowo, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości indywidualnej i grupowej. Uczestnictwo w działaniach na rzecz lub wewnątrz społeczności pogłębia doświadczenie niezbędne do zrozumienia istoty animacji i edukacji kulturalnej oraz kształtuje postawy otwarte i tolerancyjne, nastawione na zrozumienie i współistnienie różnych kultur ludzkich. Rozwija umiejętności obserwacji, analizy, projektowania czy udziału w pracy edukacyjnej i animacyjnej zanurzonej w środowisku. Podczas zajęć plenerowych osoby studiujące obserwują określone formy pracy animatorów, projektują i realizują zajęcia oraz angażują się w działania proponowane przez społeczność. W ramach modułu studenci mogą współpracować z interesariuszami kursu.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do krytycznej oceny treści, metod i skutków działalności animacyjnej i edukacyjnej realizowanej w zróżnicowanych kulturowo i społecznie środowiskach, z weryfikacją elementów wymagających zmiany lub modyfikacji a także uwzględniając opinie ekspertów [K01]
ASKEK_K04 [4/5] ASKEK_K05 [5/5]
potrafi dostrzec wartość i znaczenie realizowanych form działalności animacyjnej i edukacyjnej wykazując się zrozumieniem kulturowego podłoża tych działań, jest wrażliwy na etyczny wymiar interakcji społecznych wynikających z różnorodnych kontekstów społecznych [K02]
ASKEK_K02 [3/5]
potrafi wykorzystać efekty diagnozy oraz pozyskaną z niej wiedzę jak też przykłady działań poddanych analizie do opracowania uzasadnionych merytorycznie i innowacyjnych projektów animacyjnych oraz edukacyjnych, w tym twórczych [U01]
ASKEK_U01 [4/5] ASKEK_U02 [5/5] ASKEK_U07 [5/5] ASKEK_U10 [3/5]
potrafi oddziaływać inspirująco, organizować i realizować zadania indywidualne i grupowe z wykorzystaniem metod, technik i narzędzi pracy społecznej i kulturalnej, w tym twórczej [U02]
ASKEK_U08 [4/5] ASKEK_U09 [5/5]
zna kluczowe dla pracy edukatora i animatora koncepcje i teorie twórczości, rozumie cele, funkcje i zadania edukacji twórczej oraz prawidłowości przebiegu procesu twórczego, w związku z działaniami realizowanymi w różnych środowiskach [W01]
ASKEK_W01 [3/5] ASKEK_W03 [3/5] ASKEK_W11 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia terenowe [fs_1] 60 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)