Edukacja kulturalna w instytucjach kultury Kierunek studiów: Animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną
Kod programu: W6-S1AE19.2023

Nazwa modułu: Edukacja kulturalna w instytucjach kultury
Kod modułu: W6-ASKEK-S1-EKINST
Kod programu: W6-S1AE19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu osoba studiująca poznaje podstawowe teorie oraz cele, metody edukacji i animacji w instytucjach kultury; komplementarnie poznaje ich misję, funkcje i zadania oraz związki tych instytucji ze strukturami społecznymi i innymi podmiotami. Wiedzę tę pozyskuje na zajęciach wykładowych oraz analizując dostępną literaturę i dokumentację podczas obserwacji praktycznej działalności instytucji. Celem modułu jest przygotowanie osoby studiującej do projektowania i prowadzenia zajęć animacyjnych i edukacyjnych realizowanych w instytucjach kultury a przeznaczonych dla grup odbiorców wywodzących się z różnych środowisk społeczno-wychowawczych, kulturowych oraz różnych grup wiekowych w zgodzie z przypisanymi funkcjami, zadaniami i celami instytucji. Wskazane w opisie metody realizacji zajęć mają charakter wiodący. osoba realizująca zajęcia wprowadza metody komplementarne stosownie do podejmowanych zagadnień.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przekonany o wartości uczestnictwa w działalności instytucji upowszechniających kulturę [K01]
ASKEK_K02 [3/5] ASKEK_K06 [5/5]
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, edukacji kulturalnej, animacji społeczno-kulturalnej i upowszechniania kultury oraz samodzielnie pozyskane dane do analizowania, interpretowania i krytycznej oceny różnych form działalności instytucji kultury, szczególnie w zakresie funkcji i zdań animacyjnych i edukacyjnych [U01]
ASKEK_U02 [4/5] ASKEK_U07 [3/5]
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu edukacji kulturalnej, animacji społeczno-kulturalnej i upowszechniania kultury oraz indywidualne doświadczenie, w tym z pracy twórczej, do projektowania działań skierowanych do publiczności instytucji kultury oraz rozwijania zadań animacyjnych i edukacyjnych w ramach instytucji [U02]
ASKEK_U03 [3/5] ASKEK_U08 [3/5]
posiada zaawansowaną wiedzę na temat współczesnych instytucji upowszechniających kulturę, zna ich misję, funkcje i zadania, ich związki ze strukturami społecznymi i innymi podmiotami, a szczególnie ich specyfiki edukacyjne i animacyjne [W01]
ASKEK_W06 [4/5] ASKEK_W07 [4/5] ASKEK_W14 [4/5]
zna i rozumie niezbędne dla właściwego formułowania zadań edukacyjnych i animacyjnych w instytucjach kultury teorie i koncepcje: społeczne, filozoficzne, pedagogiczne lub psychologiczne [W02]
ASKEK_W02 [3/5] ASKEK_W04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [fs_1] 60 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie K01 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)