Wprowadzenie do badań społecznych Kierunek studiów: Socjologia
Kod programu: W3-S1SO19.2023

Nazwa modułu: Wprowadzenie do badań społecznych
Kod modułu: W3-SO-S1-WDBS
Kod programu: W3-S1SO19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci wprowadzani są w podstawy metodologii badań społecznych oraz specyfikę planowania i realizacji przedsięwzięć badawczych realizowanych na gruncie zróżnicowanych podejść obecnych w badaniach społecznych. Zasadniczym celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami, technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi na gruncie paradygmatów obecnych współcześnie w naukach społecznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do pracy w zespole, doskonali swoje kompetencje komunikacyjne, ma świadomość konieczności komplementarnego podziału zadań w zakresie planowania procesu badawczego [K01]
K01 [2/5] K04 [3/5] K05 [2/5] K06 [3/5]
potrafi zaplanować etapy przedsięwzięcia badawczego, potrafi zachować właściwą kolejność projektowania badań uwzględniając specyfikę poszczególnych faz [U01]
U04 [4/5] U07 [2/5] U11 [2/5]
potrafi dokonać wyboru metod, technik i narzędzi badawczych adekwatnych do danego przedsięwzięcia, umie posługiwać się nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi w zakresie prowadzenia badań i opracowania ich wyników [U02]
U01 [2/5] U03 [3/5] U04 [4/5] U09 [2/5]
zna terminologię z zakresu metodologii badań społecznych używaną w socjologii oraz w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych [W01]
W01 [2/5] W05 [4/5] W06 [3/5] W11 [3/5]
ma wiedzę o projektowaniu badań empirycznych, zna słabe i mocne strony poszczególnych rozwiązań metodologicznych, orientuje się w uwarunkowaniach i konsekwencjach podejmowanych decyzji w zakresie metodologii badań [W02]
W01 [2/5] W05 [4/5] W10 [1/5] W11 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 20 Wykład problemowy [b01] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin U02 W01 W02
ćwiczenia [02] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)