Podstawy pracyz uchodźcami i imigrantami Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2023

Nazwa modułu: Podstawy pracyz uchodźcami i imigrantami
Kod modułu: PS_D3_PPUI
Kod programu: W3-SMPC19.2023
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest przygotowanie studentów do rozumienia procesów migracji i związanych z nimi zjawisk. Treści kształcenia koncentrują się na uwarunkowaniach pedagogicznych, psychologicznych i prawnych związanych z przyjmowaniem do szkoły lub innej placówki ucznia (wychowanka) z doświadczeniem migracyjnym. Studenci poznają różne rodzaje migracji: uchodźstwo, repatriację, reemigrację, migracje ekonomiczne etc. Zgłębiają sytuację społeczną i problemy adaptacyjne występujące w rodzinach z doświadczeniem migracyjnym. Poznają metody uwrażliwiania kulturowego adresowane do grup większościowych, przyjmujących migranta. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej. [PS_D3_PPUI_1]
KN3_W11 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów [PS_D3_PPUI_2]
KN3_U07 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent gotów jest do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej [PS_D3_PPUI_3]
KN3_K01 [5/5] KN3_K05 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PS_D3_PPUI_fs1] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie PS_D3_PPUI_1 PS_D3_PPUI_2 PS_D3_PPUI_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)