Ochrona praw dziecka i praw osób z niepełnosprawnościami
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2023
| Nazwa modułu: | Ochrona praw dziecka i praw osób z niepełnosprawnościami |
|---|---|
| Kod modułu: | PS_C1_OPD |
| Kod programu: | W3-SMPC19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł "Ochrona praw dziecka i praw osób z niepełnosprawnościami" obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które są niezbędne pedagogowi do realizacji zadań z zakresu prawnych podstaw opieki, wychowania, kształcenia dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, opiekuńczego, a także prawa dotyczącego rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami, aby prowadzić skuteczną opiekę, wychowanie, edukację i rehabilitację uwzględniającą potrzeby dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami oraz przeciwdziałąjące ich dyskryminacji. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Absolwent w zakresie wiedzy zna i rozumie prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności dzieci, a także aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami, zakres, specyfikę i dynamikę zatrudniania osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych państwach, zagadnienie przeciwdziałania dyskryminacji praw dzieci i osób z niepełnosprawnościami [PS_C1_OPD_1] |
KN3_W01 [2/5] |
Absolwent w zakresie umiejętności potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami, ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki i pedagogiki specjalnej, z uwzględnieniem praw i przywilejów zapobiegających ich dyskryminacji i wykluczeniu. [PS_C1_OPD_2] |
KN3_U01 [4/5] |
Absolwent w zakresie kompetencji jest gotów do zachowania zasad etyki zawodowej w pracy z dziećmi i z osobami z niepełnosprawnościami [PS_C1_OPD_3] |
KN3_K01 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PS_C1_OPD_fs1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PS_C1_OPD_1 |
| ćwiczenia [PS_C1_OPD_fs2] | 15 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PS_C1_OPD_2 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||