Metodologia badań społecznych II
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2023
| Nazwa modułu: | Metodologia badań społecznych II |
|---|---|
| Kod modułu: | PS_G_MBS2 |
| Kod programu: | W3-SMPC19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Realizacja przedmiotu "Metodologia badań w naukach społecznych" jest związana z szeroką analizą przemian metodologii nauk społecznych i pedagogicznych. W trakcie procesu kształcenia student powinien nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu opracowania procedury postępowania badawczego, formułowania problemów badawczych i hipotez, doboru i operacjonalizacji zmiennych, stosowania podejścia ilościowego w poczynaniach badawczych, samodzielnego konstruowania narzędzi badawczych – w stopniu podstawowym. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie specyfikę badań naukowych nad dziećmi i młodzieżą oraz osobami dorosłymi z niepełnosprawnościami [PS_G_MBS2_1] |
KN3_W03 [5/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie sposoby prezentacji wyników badań naukowych oraz zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych [PS_G_MBS2_2] |
KN3_W06 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zasady i technikę przygotowywania prac naukowych [PS_G_MBS2_3] |
KN3_W07 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zastosować wiedzę i umiejętności metodologiczne w projekcie badawczym; wybrać strategię badawczą, sformułować cel i przedmiot badań, opracować metody i techniki
badań, sformułować problematykę badań, przygotować narzędzia badawcze, dobrać próbę badawczą, teren i wyznaczyć przebieg badań [PS_G_MBS2_4] |
KN3_U03 [4/5] |
W zakresie uiejętności absolwent potrafi prowadzić badania empiryczne oraz dokonać analizy wyników tych badań [PS_G_MBS2_5] |
KN3_U03 [4/5] |
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do stosowania etycznych norm w pracy badawczej [PS_G_MBS2_6] |
KN3_K01 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PS_G_MBS2_fs1] | 15 |
Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] |
egzamin |
PS_G_MBS2_1 |
| ćwiczenia [PS_G_MBS2_fs2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praktyka badawcza [e08] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PS_G_MBS2_2 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||