Historia wychowania
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2023
| Nazwa modułu: | Historia wychowania |
|---|---|
| Kod modułu: | PS_B2_HW |
| Kod programu: | W3-SMPC19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot traktuje o kształtowaniu się myśli pedagogicznej i oświaty na przestrzeni wieków, o poglądach na wychowanie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz określa ich filozoficzne i historyczne uwarunkowania, konsekwencje oraz odniesienia do współczesności. Ukazuje także historyczne uwarunkowania tworzenia się i funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych, wypracowane na przestrzeni dziejów poglądy i
propozycje działań pedagogicznych na rzecz środowisk wychowawczych (w tym środowisk wychowawczych osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Uruchamia strategie porównawcze wobec historycznych i współczesnych nurtów, z uwydatnieniem krytycznej analizy poglądów i działań pedagogicznych, respektując kontekst historyczny (w oparciu o materiał źródłowy).Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studentów, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie wymaganych zagadnień. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawowe teorie pedagogiczne, w tym nurty i kierunki, oraz konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice; zagadnienia pedagogiki autorytarnej i nieautorytarnej, emancypacji i krytyczności w naukach o wychowaniu oraz antypedagogiki [PS_B2_HW_1] |
KN3_W01 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie uwarunkowania edukacji, miejsca powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii, zagadnienie ekonomii w kontekście edukacji, zmiany i wyzwania edukacyjne XXI wieku (B2.W3) [PS_B2_HW_2] |
KN3_W09 [2/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznawać i identyfikować style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych (B.2.U2) [PS_B2_HW_3] |
KN3_U01 [3/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B2.K3) [PS_B2_HW_4] |
KN3_K03 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PS_B2_HW_fs1] | 15 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
egzamin |
PS_B2_HW_1 |
| ćwiczenia [PS_B2_HW_fs2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] |
zaliczenie |
PS_B2_HW_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||