Psychologia rozwojowa
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2023
| Nazwa modułu: | Psychologia rozwojowa |
|---|---|
| Kod modułu: | PS_B1_PR |
| Kod programu: | W3-SMPC19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł "Psychologia rozwojowa" ma na celu wyjaśnienie specyfiki psychologii rozwojowej jako działu psychologii. Kolejnym celem jest przedstawienie w zarysie aktualnego stanu wiedzy na temat rozwoju człowieka na przestrzeni życia. Trzecim celem jest omówienie wybranych problemów badawczych podejmowanych w ramach psychologii rozwojowej oraz najważniejszych koncepcji naukowych wypracowanych w jej ramach.
Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny; rozwój procesów poznawczych (myślenia, mowy, spostrzegania, uwagi, pamięci); rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania; normę rozwojową; rozwój w kontekście wychowania; dysharmonie zaburzenia rozwojowe u uczniów; zaburzenia zachowania; zagadnienia nieśmiałości i nadpobudliwości [PS_B1_PR_1] |
KN3_W02 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów [PS_B1_PR_2] |
KN3_U02 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia oraz
identyfikować jego potrzeby w rozwoju uzdolnień i zainteresowań [PS_B1_PR_3] |
KN3_U05 [3/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej [PS_B1_PR_4] |
KN3_K06 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PS_B1_PR_fs1] | 30 |
Wykład problemowy [b01] |
zaliczenie |
PS_B1_PR_1 |
| ćwiczenia [PS_B1_PR_fs2] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Analiza SWOT [b10] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PS_B1_PR_3 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||