Zoologia – pierwotniaki i bezkręgowce
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: | Zoologia – pierwotniaki i bezkręgowce |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_23_09 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł umożliwia studentom poznanie różnorodności organizmów reprezentujących królestwa Protista i Animalia. Podczas wykładów i konwersatoriów przedstawione zostają zasady rozpoznawania i opisywania taksów. Prezentowany jest zarys historii zoologii oraz jej znaczenie w systematyce badań biologicznych. Definiowane są podstawowe pojęcia z zakresu zoologii systematycznej. Szczegółowo opisywane są cechy morfologiczne i anatomiczne przedstawicieli poszczególnych typów w obrębie wymienionych królestw. Przedstawiony przegląd typów oparty jest o związki filogenetyczne. Omówione zostają cykle życiowe oraz biologia wybranych gatunków pierwotniaków i bezkręgowców. Podczas ćwiczeń szczegółowo omawiane są główne grupy pierwotniaków oraz bezkręgowców wraz z charakterystyką ich morfologii i anatomii. Demonstrowane są zarówno preparaty mikroskopowe, zbiory muzealne jak również żywe osobniki. Student nabywa umiejętności wnikliwej obserwacji oraz przedstawiania obserwowanych obiektów za pomocą schematycznych rysunków. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student potrafi sprawnie posługiwać się podstawowymi technikami mikroskopii świetlnej w celu obserwowania i opisywania cech organizmów, identyfikuje pospolite gatunki zwierząt bezkręgowych oraz opisuje ich biologię, a także rolę w przyrodzie oraz znaczenie
gospodarcze oraz identyfikuje gatunki prawnie chronionych bezkręgowców. [U01] |
1BL_W02 [2/5] |
Student definiuje pojęcia i terminy stosowane w zoologii systematycznej, opisuje morfologiczne i anatomiczne cechy przedstawicieli charakterystycznych grup systematycznych w obrębie pierwotniaków i bezkręgowców, wykazuje znajomość cykli życiowych pierwotniaków i bezkręgowców, rozumie związki filogenetyczne w ich obrębie, porównuje i dyskutuje poglądy na klasyfikację ich przedstawicieli oraz wykazuje zrozumienie zagrożeń bioróżnorodności oraz podstawowych form jej ochrony.
[W01] |
1BL_W02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [01] | 25 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
W01 |
laboratorium [02] | 45 |
Opis [a03] Projekcja [c02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Obserwacja [e06] |
zaliczenie |
U01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |