Różnorodność świata roślin Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: Różnorodność świata roślin
Kod modułu: 1BL_23_07
Kod programu: W2-S1BI19.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Cel: zaznajomienie studentów z podstawami i głównymi kierunkami zróżnicowania w świecie roślin na podstawie ich współczesnej zmienności i systematyki, w oparciu o podstawowe grupy roślin wymarłych. Przedmiot „Różnorodność świata roślin” dokonuje przeglądu zróżnicowania glonów prokariotycznych i eukariotycznych, roślin zarodnikowych i nasiennych wraz z przybliżeniem zróżnicowania morfologicznego, zagadnień cykli rozwojowych, filogenezy i tendencji ewolucyjnych. Obejmuje m.in. zagadnienia: -Prokariotyczne fotoautotrofy, -Glony eukariotyczne, - Wyjście roślin na ląd oraz rola mszaków i psylofitów, Teoria telomu, -Paprotniki kopalne i współczesne, -Pierwotne nasienne, nagonasienne i gniotowe, -Okrytonasienne – współczesna klasyfikacja, - Okrytonasienne – przegląd rzędów i rodzin.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje się odpowiednim poziomem wiedzy i zrozumienia terminologii biologicznej właściwej dla studiowanego kierunku i realizowanego modułu [W1]
1BL_W02 [1/5]
posiada wiedzę dotyczącą różnic w budowie komórek prokariotycznych i eukariotycznych, a także wiedzę dotyczącą organizacji tkanek, organów i zależności funkcjonalnych między nimi, potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii właściwej dla nauk biologicznych i dziedzin pokrewnych [W2]
1BL_W03 [1/5] 1BL_U04 [1/5]
posiada podstawową wiedzę dotyczącą klasyfikacji organizmów, różnorodności biologicznej, rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują oraz wpływ człowieka na środowisko [W3]
1BL_W07 [1/5]
zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii [W4]
1BL_W12 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01w] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Ekspozycja [c01] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin W1 W2 W3
ćwiczenia [02L] 60 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W1 W2 W3 W4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)