Podstawy elektrodiagnostyki i elektroterapii
Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: W4-S1FM19.2023
Nazwa modułu: | Podstawy elektrodiagnostyki i elektroterapii |
---|---|
Kod modułu: | W4-FM-ER-S1-5-23-47 |
Kod programu: | W4-S1FM19.2023 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Na wykładzie student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:
Elektrofizjologia komórki, potencjał spoczynkowy, prądy jonowe, równanie Nernsta, równanie Goldmana-Hodgkina-Katza, fazy depolaryzacji i repolaryzacji komórki, komórki układu bodźcotwórczego i przewodzącego serca, komórki mięśniowe i nerwowe, model aksonu Hodgkina-Huxleya
Elektrokardiografia (EKG): standardowe odprowadzenia: kończynowe (I, II, III, aVR, aVL, aVF) i przedsercowe (V1 – V6), oś elektryczna serca (znaczenie diagnostyczne), wyznaczanie częstości rytmu serca, znaczenie diagnostyczne załamka P, odstępu PQ, zespołu QRS, załamka T; prawidłowy zapis EKG, zmiany patologiczne w EKG: zaburzenia rytmu (tachy i bradykardia zatokowa, migotanie przedsionków, bloki przedsionkowo-komorowe, oraz wiązek pęczka Hisa, ekstarsystolie, migotanie komór), zespoły wieńcowe, zawał mięśnia sercowego – lokalizacja i ewolucja czasowa w zapisie EKG
Elektrostymulatory serca, kardiowertery – zasady działania i rodzaje
Elektroencefalografia (EEG): lokalizacja elektrod i ich symbole, rytmy alfa, beta, theta, delta i mu. Podstawowe zapisy patologiczne typu „iglica – fala wolna” ; padaczka – definicja kliniczna; napady wielkie i małe (grand mal i petit mal). Potencjały wywołane wzrokowe i słuchowe, zastosowanie diagnostyczne.
Elektromiografia (EMG) – neuron ruchowy, jednostka motoryczna, aktywna desynchronizacja jednostek motorycznych , zapisy EMG: fizjologiczne i w podstawowych zaburzeniach (dystrofie, miopatie).
Fizykoterapia prądem stałym, prądami impulsowymi i prądami wysokiej częstości.
Techniki analizy sygnałów fizjologicznych: analiza Fouriera, metody analizy szeregów czasowych, metody analizy nieliniowej (wymiary fraktalne, korelacyjne, wykładniki Lapunowa).
Na zajęciach laboratoryjnych student:
poznaje budowę i działanie urządzeń elektrodiagnostycznych i elektroterapeutycznych;
stosuje w praktyce poznane na wykładach zagadnienia;
uczy się obsługiwać urządzenia elektrodiagnostyczne, przedstawiać w sposób zrozumiały ich wskazania (zapisy) oraz interpretować wyniki;
W ramach pracy własnej student:
w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy;
doskonali umiejętności niezbędne do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Rozumie cywilizacyjne znaczenie elektrodiagnostyki i elektroterapii oraz ich rolę we współczesnej medycynie. [E1] |
W01 [3/5] |
Zna aspekty budowy i działania aparatury wykorzystywanej w elektrodiagnostyce i elektroterapii. [E2] |
W03 [4/5] IW01 [4/5] IW02 [4/5] |
Zaznajomiony jest z technikami EKG, EEG i EMG oraz z metodami elektro- fizykoterapii. [E3] |
W03 [4/5] IW01 [4/5] IW02 [4/5] |
Umie wyjaśnić na gruncie praw fizyki działanie medycznych urządzeń elektrodiagnostycznych i terapeutycznych. [E4] |
IU02 [3/5] |
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. [E5] |
K01 [4/5] |
Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. [E6] |
K01 [4/5] |
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność. [E7] |
W08 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 15 |
Wykład problemowy [b01]
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] |
egzamin | E1 E5 E6 E7 |
laboratorium [FZ2] | 30 |
Praca z komputerem [d01]
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie | E2 E3 E4 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |