PEDAGOGIKA — WARSZTATY
Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Kod programu: W6-S2EP19.2023

Nazwa modułu: | PEDAGOGIKA — WARSZTATY |
---|---|
Kod modułu: | W6-EP-S2-PPEW |
Kod programu: | W6-S2EP19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje pedagogiczne konieczne do nauczania Treści kształcenia:
1. Struktura szkolnictwa w Polsce (etapy kształcenia, typy i rodzaje szkół wg różnych kryteriów podziału, drożność i powszechność kształcenia a zjawisko wykluczenia)
2. Zarządzanie szkołą (organy prowadzące i nadzorujące szkołę, zjawisko zamykania szkół i jego ekonomiczne konteksty, niepaństwowe instytucje i organizacje prowadzące szkoły, obowiązek szkolny a nauczanie domowe ucznia)
3. Ewaluacja jakości pracy szkoły (podejście humanistyczne i scjentystyczne, tryb, narzędzia i inne ramy formalne pomiaru jakości pracy szkoły, programy naprawcze, rankingi szkół i ich znaczenie, wartość dodana itp. )
4. Szkoła i nauczyciel wobec innych instytucji publicznych wspierających jego pracę (poradnia psychologiczno—pedagogiczna, policja, związki wyznaniowe, ośrodki opieki społecznej, itp).
5. Polski system edukacji na tle systemów w innych krajach (w UE oraz spoza UE).
6. Zasady uzyskiwania i rozszerzania kwalifikacji pedagogicznych (awans zawodowy, system kształcenia i doskonalenia zawodowego, wymagania formalne a rzeczywiste kompetencje pedagogiczne)
7. Struktura zespołów nauczycielskich (nauczyciel jako podwładny, współpracownik i przełożony, relacja do pozaszkolnych władz oświatowych) |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie zasady dotyczące aspektów pedagogicznych w zakresie sztuki [W6-EP-S2- PPEW_1] |
W6-EP-S2-W01 [2/5] |
Student zna i rozumie związki pedagogiki sztuki z innymi obszarami współczesnego życia [W6-EP-S2-PPEW_2] |
W6-EP-S2-W02 [2/5] |
Student zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z wybraną specjalnością pedagogiczną [W6-EP-S2-PPEW_3] |
W6-EP-S2-W08 [2/5] |
Student zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w zakresie pedagogiki sztuki [W6-EP-S2-PPEW_4] |
W6-EP-S2-W09 [1/5] |
Student potrafi w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z działaniami pedagogicznymi [W6-EP-S2-PPEW_5] |
W6-EP-S2-U07 [2/5] |
Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami pedagogicznymi [W6-EP-S2-PPEW_6] |
W6-EP-S2-U08 [2/5] |
Student jest gotów do wypełniania roli społecznej absolwenta edukacji artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki sztuki [W6-EP-S2-PPEW_7] |
W6-EP-S2-K04 [2/5] |
Umie samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii [W6-EP-S2-PPEW_NAUC10] |
W6-EP-S2-KN-U18 [3/5] |
Posiada umiejętność rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska; projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji; pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej [W6-EP-S2-PPEW_NAUC11] |
W6-EP-S2-KN-K05 [3/5] |
Zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących oraz klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne [W6-EP-S2-PPEW_NAUCZ1] |
W6-EP-S2-KN-W01 [3/5] |
Zna rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym); zna reguły posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka w celu budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej [W6-EP-S2-PPEW_NAUCZ2] |
W6-EP-S2-KN-W03 [3/5] |
Zna zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji, rozumie zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania oraz sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej; zna zasady podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej; potrafi pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego; porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią [W6-EP-S2-PPEW_NAUCZ3] |
W6-EP-S2-KN-W05 [3/5] |
Zna strukturę i funkcje systemu oświaty – cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji; podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych; prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością [W6-EP-S2-PPEW_NAUCZ4] |
W6-EP-S2-KN-W08 [3/5] |
Rozumie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów [W6-EP-S2-PPEW_NAUCZ5] |
W6-EP-S2-KN-W12 [3/5] |
Potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym; projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów [W6-EP-S2-PPEW_NAUCZ6] |
W6-EP-S2-KN-U01 [3/5] |
Potrafi projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; tworzyć sytuacje wychowawczo- dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia -- podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów, a także rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów [W6-EP-S2-PPEW_NAUCZ7] |
W6-EP-S2-KN-U05 [3/5] |
Potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów [W6-EP-S2-PPEW_NAUCZ8] |
W6-EP-S2-KN-U09 [3/5] |
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły oraz odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku; skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych [W6-EP-S2-PPEW_NAUCZ9] |
W6-EP-S2-KN-U10 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W6-EP-S2- PPEW_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
W6-EP-S2- PPEW_1 |
ćwiczenia [W6-EP-S2- PPEW_fs_2] | 30 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W6-EP-S2- PPEW_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |