RACHUNKOWOŚĆ I BIZNESPLAN
Field of study: Fine Arts Education
Programme code: W6-S2EP19.2023

Module name: | RACHUNKOWOŚĆ I BIZNESPLAN |
---|---|
Module code: | W6-EP-S2-MRIB |
Programme code: | W6-S2EP19.2023 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Zaznajomienie studentów z podstawowymi zasadami rachunkowości, aspektami finansowo-podatkowymi operacji gospodarczych występującymi w instytucjach kultury i działalności artystycznej, sporządzaniu biznesplanów dla projektów, inwestycji, usług i produktów artystycznych, opracowaniu strategii działania dla podmiotu kultury. Po zrealizowaniu modułu student powinien posiadać wiedzę niezbędną do analizowania zjawisk finansowo- księgowych, sporządzenia biznesplanu i strategii działania, oceny ryzyka finansowego i powodzenia realizowanego projektu, przedsięwzięcia artystycznego.
1) Organizacja przedmiotu i warunki zaliczenia
2) Aktualne regulacje prawne dotyczące rachunkowości i podatków w Polsce i UE w obszarze kultury i działalności artystycznej
3) Formy działalności i opodatkowania w Polsce
4) Polityka rachunkowości, dowody księgowe, rejestracja operacji gospodarczych, archiwizacja danych
4.1. Przychody i rejestracja operacji sprzedaży, dokumentacja
4.2. Koszty pośrednie i bezpośrednie, KUP, NKUZ
4.3. Koszty reprezentacji i reklamy, CRM
4.4. Należności i zobowiązania
5) Majątek prywatny i firmowy
5.1. Nieruchomości, majątek ruchomy, środki trwałe, WNiP, prawa autorskie
5.2. Samochód w działalności
6) Zatrudnienie a ubezpieczenia – honoraria, koszty pracownicze
7) Podatki
7.1. Podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym aspekty rezydencji podatkowej
7.2. Podatek dochodowy od osób prawnych
7.3. Podatek od towarów i usług (proporcja i preproporcja, split payment, JPK, stawki VAT)
7.4. Podatek od czynności cywilno-prawnych
7.5. Podatek od nieruchomości, pozostałe podatki, w tym podatki lokalne
8) Dotacje, dofinansowania i dopłaty - zasady funkcjonowania dźwigni finansowej i metody rozliczania
9) Zamówienia publiczne
9.1. Wartość zamówienia publicznego a procedura przetargowa
9.2. Zamówienia planowane, nieplanowane, współfinansowane ze środków unijnych
9.3. Procedura udzielenia zamówienia
9.4. Procedura udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia
9.5. Umowa a prawo zamówień publicznych
9.6. Protokół z postępowania, dokumentacja dot. realizacji zamówienia
10) Zdarzenia finansowo-księgowe w działalności artystycznej – analiza przypadków i podsumowanie
11) Możliwości finansowania instytucji oraz projektów
11.1. Finansowanie wewnętrzne i zewnętrzne
11.2. Wsparcie i dofinansowanie z UE i innych krajów darczyńców w ramach obecnej i nowej perspektywy finansowej (2017-2020, od 2021 r.)
12. Biznesplan a Strategia działania – wprowadzenie do zagadnienia, modele
13. Etapy sporządzania biznesplanu
13.1. Misja i wizja firmy
13.2. Struktura organizacyjna
13.3. Analiza
13.4. Działania projektowe
13.5. Harmonogram działań
13.6. Kosztorys projektu
13.7. Trwałość projektu i wizualizacja projektu
14) Sprawozdania finansowe
15) Kontrola formalno-prawna i merytoryczna założeń projektowych
16) Podsumowanie zagadnień – warsztaty zaliczeniowe |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę z zakresu przedsiębiorczości, prawa finansowego, podatkowego i autorskiego, identyfikowania i podziału przychodów, kosztów i zasobów w związku z realizowaną i planową działalnością w różnych instytucjach kultury i oświaty oraz działalnością artystyczną i edukacyjną oraz problematyką upowszechniania wytworów dorobku artystycznego i wizerunku artysty [W6-EP-S2-MRIB _1] |
W6-EP-S2-W07 [2/5] |
Rozumie znaczenie rachunkowości i planowania biznesowego dla skutecznego zarządzania działalnością podmiotu kultury, oświaty i działań artystycznych oraz podejmowania przedsiębiorczości w zakresie menadżerstwa sztuki w obszarze sztuk plastycznych oraz potrafi dokonać analizy środowiska w celu poprawy jakości pracy i świadczonych usług / dostarczanych rezultatów pracy [W6-EP-S2-MRIB _2] |
W6-EP-S2-W05 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik i technologii w obszarze sztuk plastycznych i edukacji sztuki oraz widzi potrzebę wdrażania nowych rozwiązań technologicznych i tworzenia nowych pomysłów związanych z pracą artystyczną w celu rozwoju i umacniania pozycji artysty i zarządzanej instytucji kultury na rynku [W6-EP-S2-MRIB _3] |
W6-EP-S2-W05 [4/5] |
Wykorzystuje posiadane umiejętności projektowania efektów prac artystycznych do wykorzystywania jako narzędzia upowszechniania rezultatów działań projektowych w celu zachowania trwałości wyników projektu artystycznego i zapewnienia darczyńców (Komisję Europejską, podmioty publiczne i inne kraje finansujące inicjatywy w obszarze kultury i działań artystycznych) i potrafi uargumentować powodzenie projektu oraz zastosować narzędzia inkluzji społecznej. [W6-EP-S2-MRIB _4] |
W6-EP-S2-W07 [3/5] |
Potrafi określić posiadane zasoby niezbędne do zaangażowania w wykonanie danego projektu czy podejmowanej inicjatywy artystycznej; określić zakres prac i sporządzić harmonogram wykonania zadań artystycznych, określić potrzeby i niezbędne zasoby do zaprojektowania w ramach kosztów, dokonać wyceny kosztów realizacji projektu artystycznego wykorzystując nabyte umiejętności warsztatowe oraz ocenić przychody przyszłe w związku z wdrożeniem projektu / realizacją działalności artystycznej w przyszłości oraz określić potencjał wytwórczy i dochodowy [W6-EP-S2-MRIB _5] |
W6-EP-S2-W04 [4/5] |
Formułuje zadania, przygotowuje harmonogram prac oraz potrafi zarządzać działaniami w zakresie dokumentacji działań finansowo-księgowych oraz ekonomiczno-marketingowych w działalności projektowej i funkcjonowaniu przedsiębiorstwa / instytucji kultury oraz działalności artystycznej [W6-EP-S2-MRIB _6] |
W6-EP-S2-W08 [2/5] |
Potrafi zoptymalizować koszty i wydatki działalności artystycznej w celu uzyskania najwyższych dochodów uwzględniając koszty podatkowe i quasi-podatkowe oraz określić źródła finansowania działań [W6-EP-S2-MRIB _7] |
W6-EP-S2-W08 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [W6-EP-S2- MRIB_fs_1] | 60 |
Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
W6-EP-S2-MRIB _1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |