PSYCHOLOGIA
Field of study: Fine Arts Education
Programme code: W6-S2EP19.2023

Module name: | PSYCHOLOGIA |
---|---|
Module code: | W6-EP-S2-PPSY |
Programme code: | W6-S2EP19.2023 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach modułu realizowane są treści z zakresu Psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania Psychologiczno—pedagogicznego. Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu:
1. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst Psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych.
2. Podstawowe pojęcia Psychologii (procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór o przetwarzanie informacji, mowa, myślenie, rozumowanie, uczenie się i pamięć; uwaga, emocje, motywacja, zdolności i uzdolnienia).
3. Modele rozwoju, czynniki rozwoju, fazy rozwoju.
4. Różnice indywidualne (inteligencja, temperament, styl poznawczy).
5. Osobowość.
6. Podstawowe zagadnienia z Psychologii społecznej (postawy, stereotypy i uprzedzenia; pojęcie i uwarunkowania zachowań społecznych; empatia, zachowania asertywne i uległe; reguły współdziałania).
7. Pojęcie stresu Psychologicznego i procesów zaradczych.
8. Wypalenie zawodowe nauczyciela – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie.
9. Zagadnienie normy i patologii, zdrowia (Psychicznego) i jego zaburzeń. Zaburzenia rozwojowe. Całościowe zaburzenia rozwoju.
10. Zaburzenia emocjonalne, lękowe, zaburzenia nastroju i odżywiania.
11. Problem agresji i przemocy.
12. Problematyka uzależnień (w tym „współczesne” uzależnienia).
13. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje Psychologiczne.
14. Psychologiczny kontekst pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
15. Zasady konstruowania klasowych i szkolnych programów promujących zdrowie i programów profilaktycznych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie uwarunkowania etyczne i psychologiczne różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z pedagogiką sztuki [W6-EP-S2- PPSY_1] |
W6-EP-S2-W08 [2/5] |
Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami psychologicznymi [W6-EP-S2- PPSY_2] |
W6-EP-S2-U08 [2/5] |
Student jest gotów do wykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów Psychologicznych wspomagających podejmowane działania [W6-EP-S2- PPSY_3] |
W6-EP-S2-K03 [2/5] |
Student jest gotów do wypełniania roli społecznej absolwenta edukacji artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki sztuki [W6-EP-S2- PPSY_4] |
W6-EP-S2-K04 [2/5] |
Student jest gotów do podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu edukatora sztuki [W6-EP-S2- PPSY_5] |
W6-EP-S2-K05 [2/5] |
Zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; zna zasady posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka [W6-EP-S2- PPSY.NAUC1] |
W6-EP-S2-KN-W01 [3/5] |
Zna zasady rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska; projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji [W6-EP-S2-PPSY.NAUC10] |
W6-EP-S2-KN-K05 [3/5] |
Zna rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym) [W6-EP-S2- PPSY.NAUC2] |
W6-EP-S2-KN-W03 [3/5] |
Zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; umie obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-PSYCchologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym [W6-EP-S2- PPSY.NAUC3] |
W6-EP-S2-KN-W12 [3/5] |
Potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; a także tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów; rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły [W6-EP-S2- PPSY.NAUC4] |
W6-EP-S2-KN-U02 [3/5] |
Potrafi projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli [W6-EP-S2- PPSY.NAUC5] |
W6-EP-S2-KN-U05 [3/5] |
Potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów [W6-EP-S2- PPSY.NAUC6] |
W6-EP-S2-KN-U09 [3/5] |
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii. [W6-EP-S2- PPSY.NAUC7] |
W6-EP-S2-KN-U10 [3/5] |
Potrafi pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego; zna zasady porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią;
potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu [W6-EP-S2- PPSY.NAUC8] |
W6-EP-S2-KN-U12 [3/5] |
Potrafi odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku; skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych [W6-EP-S2- PPSY.NAUC9] |
W6-EP-S2-KN-U13 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [W6-EP-S2- PPSY _fs_1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] |
exam |
W6-EP-S2- PPSY_1 |
practical classes [W6-EP-S2- PPSY _fs_2] | 30 |
Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
W6-EP-S2- PPSY_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |