Modele racjonalności   Kierunek studiów: Doradztwo filozoficzne i coaching
Kod programu: W1-S1DF19.2023

Nazwa modułu: Modele racjonalności  
Kod modułu: DFC1_MR
Kod programu: W1-S1DF19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu przedstawienie różnych modeli racjonalności, pogłębienie refleksji nad problemem natury i funkcji rozumu oraz postaci rozumności. Ukazuje związki form filozoficznego racjonalizmu z ich manifestacjami w różnorodnych przejawach aktywności ludzkiej. Sproblematyzowanie kwestii rozumu oraz różnych postaci racjonalności w zderzeniu z tym, co ponad-, poza- oraz antyracjonalne ma służyć rozwijaniu postawy krytycznej, filozoficznej analizy zagadnień związanych z tematyką modułu, łączenia historycznego i systematycznego podejścia do problemu racjonalności w debacie filozoficznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Filozofia. Wybrane problemy i stanowiska 1  [DFC1_FWPIS1]
Filozofia. Wybrane problemy i stanowiska 2  [DFC1_FWPIS2]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę o problemie racjonalności na przestrzeni dziejów myśli filozoficznej, zna pojęcia, teorie i związki koncepcji filozoficznych z ich kulturowo-społecznymi manifestacjami. [DFC1_MR_1]
DFC1_W01 [5/5] DFC1_W03 [4/5] DFC1_W04 [3/5] DFC1_W09 [5/5]
Potrafi analizować teksty filozoficzne podejmujące w różnych aspektach problem racjonalności. [DFC1_MR_2]
DF1_U10 [3/5]
Potrafi prezentować krytyczną postawę, analizuje oraz porównuje argumenty różnych stanowisk filozoficznych z uwzględnieniem perspektywy historycznej i systematycznej. [DFC1_MR_3]
DFC1_U14 [5/5] DF1_K02 [5/5]
Potrafi brać udział w debacie prezentując racjonalną postawę w stosunku do dyskutantów. [DFC1_MR_4]
DF1_U04 [5/5] DFC1_U13 [4/5] DF1_K01 [3/5]
Potrafi interpretować aktywność ludzką z uwzględnieniem różnych wykładni problemu racjonalności i irracjonalności. [DFC1_MR_5]
DF1_U01 [4/5] DFC1_U11 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [DFC1_MR_ćw] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie DFC1_MR_2 DFC1_MR_4 DFC1_MR_5
wykład [DFC1_MR_w] 16 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin DFC1_MR_1 DFC1_MR_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)