Moduł dyplomowy
Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S1CH19.2023
Nazwa modułu: | Moduł dyplomowy |
---|---|
Kod modułu: | W4-CH-S1-6-MD |
Kod programu: | W4-S1CH19.2023 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 15 |
Cel i opis treści kształcenia: | Osoba studiująca w ramach pracy indywidualnej pod kierunkiem mentora (tutoring) poszerza wiedzę i umiejętności z wybranego działu chemii, z naciskiem na umiejętne prowadzenie pracy badawczej, korzystanie z literatury naukowej i elektronicznych baz danych oraz opracowanie i prezentację wyników badań.
Moduł ma na celu rozwijanie praktycznych umiejętności pracy laboratoryjnej (np. zapoznawanie się z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej,
analitycznej i produkcyjnej; przygotowanie próbek do pomiaru, prowadzenie i planowanie reakcji syntez złożonych preparatów, zapoznawanie się z aparaturą badawczą i pomiarową i jej możliwościami). Osoba ucząca się uczy się korzystania z fachowego oprogramowania i języków programowania (w przypadku obrania zadań o charakterze obliczeniowym). Zajęcia w ramach modułu mają na celu wpojenie konieczności krytycznego spojrzenia na uzyskane wyniki i nauczenie identyfikacji potencjalnych błędów w stosowanej procedurze.
W ramach zajęć osoba ucząca się opracowuje wyniki swoich badań naukowych w formie pisemnej oraz prezentuje je w formie ustnej. Bierze czynny udział w debacie. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna zagadnienia poruszane w ramach studiów I stopnia z podstawowych dziedzin chemii [W4-CH-S1-6-MD_1] |
CH_W01 [5/5] |
Potrafi przygotować pracę pisemną w języku polskim lub obcym dotyczącą zagadnień realizowanych w ramach pracy licencjackiej [W4-CH-S1-6-MD_10] |
CH_U01 [4/5] |
Potrafi uczyć się samodzielnie [W4-CH-S1-6-MD_11] |
CH_U10 [5/5] |
zna podstawowe regulacje związane z prawem patentowym w ujęciu zagadnień związanych z dyscypliną nauki chemiczne [W4-CH-S1-6-MD_12] |
CH_W07 [4/5] |
Posiada umiejętność planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów chemicznych oraz wskazania błędów w przyjętej procedurze w przypadku zaobserwowania wyników odbiegających od oczekiwanych [W4-CH-S1-6-MD_2] |
CH_U02 [4/5] |
Opracowuje sprawozdania/raporty/prezentacje i wykonuje podstawowe obliczenia do wykonanych badań związanych z tematyką pracy licencjackiej [W4-CH-S1-6-MD_3] |
CH_U05 [4/5] |
Potrafi posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, aparaturą naukową i badawczą [W4-CH-S1-6-MD_4] |
CH_U08 [4/5] |
Jest świadom konieczności systematycznej pracy nad badaniami o charakterze długoterminowym [W4-CH-S1-6-MD_5] |
CH_U10 [4/5] |
Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy potrzebne przy organizacji samodzielnego stanowiska badawczego [W4-CH-S1-6-MD_6] |
CH_W04 [4/5] |
Kształtuje i doskonali zdolność autoprezentacji, debaty, poddaje konstruktywnej krytyce swoją aktywność podczas dyskusji naukowej [W4-CH-S1-6-MD_7] |
CH_U01 [5/5] |
Potrafi korzystać z literatury fachowej, baz danych oraz innych źródeł informacji w celu pozyskania niezbędnych informacji oraz potrafi dokonać oceny rzetelności pozyskanych informacji [W4-CH-S1-6-MD_9] |
CH_U09 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
seminarium [W4-CH-S1-6-MD_fs_1] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
W4-CH-S1-6-MD_10 |
proseminarium [W4-CH-S1-6-MD_fs_2] | 30 |
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W4-CH-S1-6-MD_10 |
laboratorium [W4-CH-S1-6-MD_fs_3] | 40 |
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Praktyka badawcza [e08] |
zaliczenie |
W4-CH-S1-6-MD_1 |
tutoring [W4-CH-S1-6-MD_fs_4] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Analiza SWOT [b10] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Projektowanie [e04] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
W4-CH-S1-6-MD_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |