Technologia chemiczna Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S1CH19.2023

Nazwa modułu: Technologia chemiczna
Kod modułu: W4-CH-S1-5-TC
Kod programu: W4-S1CH19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Technologia chemiczna ma za zadanie zapoznać studentów z rolą i znaczeniem technologii chemicznej, otrzymywaniem związków chemicznych w dużej skali i ich właściwościami, kinetyką procesów chemicznych (homogenicznych, heterogenicznych, katalitycznych), reaktorami chemicznymi, zasadami technologicznymi oraz organizacją procesów w skali przemysłowej. Studenci zapoznają się z zagadnieniami szeroko rozumianej technologii organicznej i nieorganicznej. W szczególności zakres przedmiotu obejmuje wybrane elementy dotyczące surowców i procesów w technologii chemicznej oraz poznanie budowy, właściwości i technologii materiałów metalicznych, polimerowych, ceramicznych i kompozytów oraz ich zastosowań w różnych dziedzinach techniki.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć technologii chemicznej. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego pogłębiania swojej wiedzy. [W4-CH-S1-5-TC_1]
CH_W01 [5/5] CH_K01 [3/5]
Zna sposoby otrzymywania substancji organicznych i nieorganicznych. [W4-CH-S1-5-TC_10]
CH_W02 [3/5]
Potrafi zaproponować reaktory chemiczne do procesów chemicznych. [W4-CH-S1-5-TC_11]
CH_W04 [3/5]
Ocenia zasady i realizację procesów chemicznych i technologicznych w skali przemysłowej. [W4-CH-S1-5-TC_12]
CH_W04 [3/5]
Zna procesy homogeniczne i heterogeniczne występujące w procesach technologicznych. [W4-CH-S1-5-TC_13]
CH_W04 [4/5]
Opracowuje sprawozdania z przeprowadzonych ćwiczeń. Potrafi korzystać z literatury uzupełniającej. [W4-CH-S1-5-TC_14]
CH_U06 [5/5]
Potrafi współdziałać i pracować w grupie. Pamięta o przestrzeganiu właściwych zasad pracy z chemikaliami oraz odpowiada za bezpieczeństwo pracy swojej i innych. [W4-CH-S1-5-TC_2]
CH_U08 [5/5]
Zna budowę materiałów metalicznych, polimerowych, ceramicznych i kompozytowych oraz ich zastosowania. [W4-CH-S1-5-TC_3]
CH_W04 [4/5]
Potrafi znaleźć korelację między składem chemicznym, strukturą, technologią i właściwościami materiałów. [W4-CH-S1-5-TC_4]
CH_W04 [5/5]
Potrafi określić budowę i właściwości oraz zaproponować fizykochemiczne metody badań materiałów. [W4-CH-S1-5-TC_5]
CH_W03 [4/5]
Potrafi przeprowadzić syntezę prostych materiałów polimerowych i nieorganicznych. [W4-CH-S1-5-TC_6]
CH_U02 [5/5]
Zna podstawowe surowce pierwotne i wtórne, syntezy oparte na tych surowcach oraz ich przemysłowe zastosowanie. [W4-CH-S1-5-TC_7]
CH_W04 [4/5]
Zna główne procesy chemiczne, ich podział oraz metody analizy związków chemicznych. Potrafi dobrać katalizatory do określonych typów reakcji oraz przeprowadzić proste syntezy. [W4-CH-S1-5-TC_8]
CH_W03 [4/5]
Umie zinterpretować pojęcia związane z równowagą procesów chemicznych, ich mechaniką i kinetyką oraz wykorzystać tą wiedzę w praktyce. [W4-CH-S1-5-TC_9]
CH_U01 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-CH-S1-5-MTC_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Odczyt [a04] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin W4-CH-S1-5-TC_1 W4-CH-S1-5-TC_10 W4-CH-S1-5-TC_11 W4-CH-S1-5-TC_12 W4-CH-S1-5-TC_13 W4-CH-S1-5-TC_3 W4-CH-S1-5-TC_4 W4-CH-S1-5-TC_5 W4-CH-S1-5-TC_7 W4-CH-S1-5-TC_8
konwersatorium [W4-CH-S1-5-MTC_fs_2] 15 Opis [a03] 
Odczyt [a04] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praktyka badawcza [e08] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-CH-S1-5-TC_1 W4-CH-S1-5-TC_10 W4-CH-S1-5-TC_11 W4-CH-S1-5-TC_12 W4-CH-S1-5-TC_13 W4-CH-S1-5-TC_3 W4-CH-S1-5-TC_4 W4-CH-S1-5-TC_5 W4-CH-S1-5-TC_7 W4-CH-S1-5-TC_8
laboratorium [W4-CH-S1-5-MTC_fs_3] 45 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Praktyka badawcza [e08] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-CH-S1-5-TC_1 W4-CH-S1-5-TC_14 W4-CH-S1-5-TC_2 W4-CH-S1-5-TC_6 W4-CH-S1-5-TC_8 W4-CH-S1-5-TC_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)