Chemia organiczna
Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S1CH19.2023
Nazwa modułu: | Chemia organiczna |
---|---|
Kod modułu: | W4-CH-S1-3-CO |
Kod programu: | W4-S1CH19.2023 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 10 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł "Chemia organiczna" stanowi fundamentalną część programu nauczania. Jest on zaprojektowany w celu zapoznania studentów z podstawowymi zasadami i konceptami związanymi z chemią organiczną, która jest gałęzią chemii zajmującą się badaniem związków organicznych, ich strukturą, właściwościami, reakcjami i zastosowaniami.
Podczas kursu studenci będą mieli możliwość zgłębienia kluczowych zagadnień związanych z budową i strukturą związków organicznych, jak również zasadami ich reaktywności i przemian chemicznych. Będą uczyć się o różnych klasach związków organicznych, takich jak węglowodory, alkohole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, aminy, estry i wiele innych. Podejmą się badania reakcji organicznych, mechanizmów reakcji oraz metod syntezy i analizy związków organicznych.
W ramach laboratorium z chemii organicznej studenci będą mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi zestawami szklanymi oraz ich zastosowaniami i ograniczeniami w syntezie organicznej. Zestawy szklane, takie jak kolby, probówki, chłodnice, czy aparatura destylacyjna, stanowią nieodłączne narzędzia w pracy organicznego syntetyka. Studenci będą uczyć się o odpowiednim doborze i manipulacji zestawami szklanymi, a także o ich roli w reakcjach chemicznych, destylacji, czy oczyszczaniu związków organicznych. Będą również poznawać ograniczenia techniczne i bezpieczeństwo związane z używaniem zestawów szklanych w laboratorium. To umożliwi studentom rozwinięcie praktycznych umiejętności w syntezie organicznej oraz świadome i odpowiedzialne korzystanie z narzędzi laboratoryjnych.
W laboratorium z chemii organicznej studenci będą korzystać z technik takich jak chromatografia cienkowarstwowa (TLC) do separacji i identyfikacji związków, pomiaru temperatury topnienia do określania zakresu temperatury, w jakim związek przechodzi z fazy stałej do ciekłej, oraz spektroskopii NMR do analizy struktury związków na podstawie sygnałów rezonansowych jąder atomowych.
Ponadto, podczas studiów w zakresie chemii organicznej, studenci będą rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w kontekście chemii organicznej. Będą analizować i oceniać reakcje chemiczne, przewidywać produkty reakcji oraz planować i projektować syntezę organiczną.
Przedmiot "Chemia organiczna" zapewnia solidne podstawy w tej dziedzinie, umożliwiając studentom rozwinięcie umiejętności analitycznych, myślenia krytycznego oraz zdobycie praktycznego doświadczenia w laboratorium. Jest on niezbędny dla przyszłych chemików, którzy planują kontynuować karierę w dziedzinie chemii organicznej, syntezy organicznej, farmacji, biotechnologii czy innych pokrewnych dziedzinach. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć, teorii i zasad związanych z chemią organiczną. Rozumie strukturę cząsteczek organicznych, nazewnictwo, reakcje chemiczne, mechanizmy reakcji, właściwości i zastosowania organicznych związków chemicznych. [W4-CH-S1-3-CO_1] |
CH_W02 [1/5] |
Potrafi zsyntetyzować różnego rodzaju związki organiczne, wykonywać techniki laboratoryjne związane z chemią organiczną, takie jak przygotowywanie roztworów i mieszanin reakcyjnych, rozdział mieszanin, destylację, krystalizację, ekstrakcję, chromatografię, pomiar temperatury topnienia związków, przygotowanie próbek do analizy NMR. Potrafi stosować sprzęt laboratoryjny, zestawy szklane, korzystać z urządzeń laboratoryjnych oraz interpretować wyniki eksperymentów. [W4-CH-S1-3-CO_2] |
CH_U02 [2/5] |
Potrafi krytycznie oceniać i analizować problemy oraz informacje związane z chemią organiczną w oparciu o poznane pojęcia i prawa, oceniać źródła danych, wyciągać wnioski na podstawie zebranych informacji, identyfikować błędy i niedoskonałości w eksperymentach i wynikach. [W4-CH-S1-3-CO_3] |
CH_U01 [2/5] |
Umie przekazywać wyniki swoich badań i eksperymentów w sposób jasny i zrozumiały, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej. Powinien umieć sporządzać raporty naukowe, prezentować wyniki eksperymentów i argumentować swoje wnioski. [W4-CH-S1-3-CO_4] |
CH_U06 [2/5] |
Ma świadomość zasad etyki zawodowej związanej z pracą w dziedzinie chemii organicznej, włączając w to uczciwość intelektualną, odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz ochronę środowiska. [W4-CH-S1-3-CO_5] |
CH_K03 [1/5] |
Na podstawie specjalistycznej literatury, baz danych oraz informacji z różnych źródeł, samodzielnie zgłębia wybrane zagadnienia z chemii organicznej i identyfikuje kierunki dalszego rozwoju swojej wiedzy. Wykorzystuje interdyscyplinarne podejście, oparte na krytycznym wnioskowaniu, w celu rozwiązywania problemów badawczych. [W4-CH-S1-3-CO_6] |
CH_U09 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W4-CH-S1-3-CO_fs_1] | 40 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
W4-CH-S1-3-CO_1 |
konwersatorium [W4-CH-S1-3-CO_fs_2] | 30 |
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
W4-CH-S1-3-CO_1 |
laboratorium [W4-CH-S1-3-CO_fs_3] | 90 |
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Pokaz/demonstracja [c06] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Projektowanie [e04] Obserwacja [e06] Praktyka badawcza [e08] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
W4-CH-S1-3-CO_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |