Chemia organiczna Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S1CH19.2023

Nazwa modułu: Chemia organiczna
Kod modułu: W4-CH-S1-3-CO
Kod programu: W4-S1CH19.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 10
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł "Chemia organiczna" stanowi fundamentalną część programu nauczania. Jest on zaprojektowany w celu zapoznania studentów z podstawowymi zasadami i konceptami związanymi z chemią organiczną, która jest gałęzią chemii zajmującą się badaniem związków organicznych, ich strukturą, właściwościami, reakcjami i zastosowaniami. Podczas kursu studenci będą mieli możliwość zgłębienia kluczowych zagadnień związanych z budową i strukturą związków organicznych, jak również zasadami ich reaktywności i przemian chemicznych. Będą uczyć się o różnych klasach związków organicznych, takich jak węglowodory, alkohole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, aminy, estry i wiele innych. Podejmą się badania reakcji organicznych, mechanizmów reakcji oraz metod syntezy i analizy związków organicznych. W ramach laboratorium z chemii organicznej studenci będą mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi zestawami szklanymi oraz ich zastosowaniami i ograniczeniami w syntezie organicznej. Zestawy szklane, takie jak kolby, probówki, chłodnice, czy aparatura destylacyjna, stanowią nieodłączne narzędzia w pracy organicznego syntetyka. Studenci będą uczyć się o odpowiednim doborze i manipulacji zestawami szklanymi, a także o ich roli w reakcjach chemicznych, destylacji, czy oczyszczaniu związków organicznych. Będą również poznawać ograniczenia techniczne i bezpieczeństwo związane z używaniem zestawów szklanych w laboratorium. To umożliwi studentom rozwinięcie praktycznych umiejętności w syntezie organicznej oraz świadome i odpowiedzialne korzystanie z narzędzi laboratoryjnych. W laboratorium z chemii organicznej studenci będą korzystać z technik takich jak chromatografia cienkowarstwowa (TLC) do separacji i identyfikacji związków, pomiaru temperatury topnienia do określania zakresu temperatury, w jakim związek przechodzi z fazy stałej do ciekłej, oraz spektroskopii NMR do analizy struktury związków na podstawie sygnałów rezonansowych jąder atomowych. Ponadto, podczas studiów w zakresie chemii organicznej, studenci będą rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w kontekście chemii organicznej. Będą analizować i oceniać reakcje chemiczne, przewidywać produkty reakcji oraz planować i projektować syntezę organiczną. Przedmiot "Chemia organiczna" zapewnia solidne podstawy w tej dziedzinie, umożliwiając studentom rozwinięcie umiejętności analitycznych, myślenia krytycznego oraz zdobycie praktycznego doświadczenia w laboratorium. Jest on niezbędny dla przyszłych chemików, którzy planują kontynuować karierę w dziedzinie chemii organicznej, syntezy organicznej, farmacji, biotechnologii czy innych pokrewnych dziedzinach.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć, teorii i zasad związanych z chemią organiczną. Rozumie strukturę cząsteczek organicznych, nazewnictwo, reakcje chemiczne, mechanizmy reakcji, właściwości i zastosowania organicznych związków chemicznych. [W4-CH-S1-3-CO_1]
CH_W02 [1/5]
Potrafi zsyntetyzować różnego rodzaju związki organiczne, wykonywać techniki laboratoryjne związane z chemią organiczną, takie jak przygotowywanie roztworów i mieszanin reakcyjnych, rozdział mieszanin, destylację, krystalizację, ekstrakcję, chromatografię, pomiar temperatury topnienia związków, przygotowanie próbek do analizy NMR. Potrafi stosować sprzęt laboratoryjny, zestawy szklane, korzystać z urządzeń laboratoryjnych oraz interpretować wyniki eksperymentów. [W4-CH-S1-3-CO_2]
CH_U02 [2/5]
Potrafi krytycznie oceniać i analizować problemy oraz informacje związane z chemią organiczną w oparciu o poznane pojęcia i prawa, oceniać źródła danych, wyciągać wnioski na podstawie zebranych informacji, identyfikować błędy i niedoskonałości w eksperymentach i wynikach. [W4-CH-S1-3-CO_3]
CH_U01 [2/5]
Umie przekazywać wyniki swoich badań i eksperymentów w sposób jasny i zrozumiały, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej. Powinien umieć sporządzać raporty naukowe, prezentować wyniki eksperymentów i argumentować swoje wnioski. [W4-CH-S1-3-CO_4]
CH_U06 [2/5]
Ma świadomość zasad etyki zawodowej związanej z pracą w dziedzinie chemii organicznej, włączając w to uczciwość intelektualną, odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz ochronę środowiska. [W4-CH-S1-3-CO_5]
CH_K03 [1/5]
Na podstawie specjalistycznej literatury, baz danych oraz informacji z różnych źródeł, samodzielnie zgłębia wybrane zagadnienia z chemii organicznej i identyfikuje kierunki dalszego rozwoju swojej wiedzy. Wykorzystuje interdyscyplinarne podejście, oparte na krytycznym wnioskowaniu, w celu rozwiązywania problemów badawczych. [W4-CH-S1-3-CO_6]
CH_U09 [2/5] CH_K01 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-CH-S1-3-CO_fs_1] 40 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin W4-CH-S1-3-CO_1 W4-CH-S1-3-CO_3 W4-CH-S1-3-CO_5 W4-CH-S1-3-CO_6
konwersatorium [W4-CH-S1-3-CO_fs_2] 30 Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-CH-S1-3-CO_1 W4-CH-S1-3-CO_3 W4-CH-S1-3-CO_6
laboratorium [W4-CH-S1-3-CO_fs_3] 90 Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Projektowanie [e04] 
Obserwacja [e06] 
Praktyka badawcza [e08] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W4-CH-S1-3-CO_1 W4-CH-S1-3-CO_2 W4-CH-S1-3-CO_3 W4-CH-S1-3-CO_4 W4-CH-S1-3-CO_5 W4-CH-S1-3-CO_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)