Chemia nieorganiczna i strukturalna Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S1CH19.2023

Nazwa modułu: Chemia nieorganiczna i strukturalna
Kod modułu: W4-CH-S1-3-CNS
Kod programu: W4-S1CH19.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 10
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Chemia Nieorganiczna i Strukturalna ma za zadanie zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu chemii nieorganicznej i krystalografii strukturalnej. Student poznaje właściwości fizyko-chemiczne pierwiastków chemicznych i ich związków nieorganicznych, koordynacyjnych oraz metaloorganicznych. Zna budowę, nazewnictwo i metody otrzymywania wybranych klas związków i substancji nieorganicznych. Zna podstawowe teorie wiązań i budowy związków nieorganicznych i koordynacyjnych i potrafi na ich podstawie wyciągać wnioski o właściwościach związków. Poznaje makroskopowe i strukturalne elementy symetrii oraz zasady tworzenia ich kombinacji. Stosuje nomenklaturę Międzynarodowych Tablic Krystalograficznych do opisu struktur pierwiastków i związków chemicznych oraz potrafi dokonać interpretacji właściwości fizyko-chemicznych pierwiastków i związków chemicznych w oparciu o ich strukturę krystaliczną. Jest świadom znaczenia chemii nieorganicznej i krystalografii w różnych działach nauki i techniki.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna zasady nomenklatury związków nieorganicznych, koordynacyjnych tworzy wzory sumaryczne i strukturalne. Zna podstawowe pojęcia z chemii nieorganicznej [W4-CH-S1-3-CNS_1]
CH_W01 [4/5] CH_U01 [5/5]
Potrafi samodzielne wyszukiwać informacje w literaturze w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych [W4-CH-S1-3-CNS_10]
CH_K01 [4/5]
Zna właściwości pierwiastków, związków nieorganicznych oraz ich zastosowania [W4-CH-S1-3-CNS_2]
CH_W01 [4/5] CH_W02 [4/5]
Potrafi objaśnić związki między budową molekularną a właściwościami makroskopowymi związków nieorganicznych. Rozumie strukturę elektronową atomów w korelacji z położeniem w układzie okresowym [W4-CH-S1-3-CNS_3]
CH_W01 [4/5] CH_W02 [4/5] CH_U03 [3/5]
Analizuje własności pierwiastków i wybranych klas związków nieorganicznych w kontekście prawa okresowości. Potrafi wyjaśnić strukturę elektronową atomów i cząsteczek nieorganicznych. [W4-CH-S1-3-CNS_4]
CH_U08 [5/5]
Przewiduje właściwości i reaktywność związków nieorganicznych [W4-CH-S1-3-CNS_5]
CH_W01 [3/5] CH_W02 [3/5] CH_U05 [3/5]
Potrafi zsyntezować wybrane związki nieorganiczne i metaloorganiczne. Interpretuje mechanizmy reakcji chemicznych związków nieorganicznych. [W4-CH-S1-3-CNS_6]
CH_U02 [3/5] CH_K01 [4/5]
Zna i potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu krystalografii strukturalnej oraz rozumie znaczenie krystalografii dla rozwoju cywilizacji i techniki [W4-CH-S1-3-CNS_7]
CH_W01 [5/5]
Rozwiązuje zadania i problemy z zakresu krystalografii strukturalnej [W4-CH-S1-3-CNS_8]
CH_U01 [5/5] CH_U05 [5/5] CH_U06 [5/5]
Stosuje międzynarodową symbolikę grup punktowych i przestrzennych oraz korzysta z międzynarodowych tablic krystalograficznych [W4-CH-S1-3-CNS_9]
CH_U04 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-CH-S1-3-CNS_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład monograficzny [a02] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin W4-CH-S1-3-CNS_1 W4-CH-S1-3-CNS_2 W4-CH-S1-3-CNS_3 W4-CH-S1-3-CNS_4 W4-CH-S1-3-CNS_5
konwersatorium [W4-CH-S1-3-CNS_fs_2] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W4-CH-S1-3-CNS_1 W4-CH-S1-3-CNS_2 W4-CH-S1-3-CNS_3 W4-CH-S1-3-CNS_4 W4-CH-S1-3-CNS_5 W4-CH-S1-3-CNS_6
laboratorium [W4-CH-S1-3-CNS_fs_3] 60 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W4-CH-S1-3-CNS_5 W4-CH-S1-3-CNS_6 W4-CH-S1-3-CNS_7 W4-CH-S1-3-CNS_8
warsztat [W4-CH-S1-3-CNS_fs_4] 45 Wykład monograficzny [a02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie W4-CH-S1-3-CNS_10 W4-CH-S1-3-CNS_7 W4-CH-S1-3-CNS_8 W4-CH-S1-3-CNS_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)