Klasyka i nowoczesność teatru europejskiego Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: W1-S1KU19.2023

Nazwa modułu: Klasyka i nowoczesność teatru europejskiego
Kod modułu: W1-KU-S1-KNTE03
Kod programu: W1-S1KU19.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z przemianami w teatrze europejskim epoki nowożytnej (od klasycyzmu do naturalizmu) oraz ich wpływem na kształt sztuki teatralnej XX i XXI wieku. W ramach modułu osoba studiująca zdobywa kompetencje w zakresie rozpoznawania klasycznych rozwiązań dramatyczno-teatralnych (reżyserskich, aktorskich, scenograficznych i dramaturgicznych) we współczesnych inscenizacjach. Pogłębia umiejętności analizowania i interpretowania utworów dramatycznych i spektakli teatralnych, podejmujących dialog z tradycją.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kultury teatralnej regionu, kraju, Europy i świata [K_01]
W1-K01SN_K02 [5/5]
potrafi rozpoznać różne rodzaje zjawisk i praktyk teatralnych, jak również działań z zakresu sztuk performatywnych i wizualnych; umie przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod, potrafi określić ich znaczenia oraz zrekonstruować i omówić sposoby ich oddziaływania społecznego, a także miejsce w procesie historycznokulturowym [U_01]
W1-K01SN_U05 [4/5]
umie przygotować różne formy wystąpień ustnych, także z wykorzystaniem multimediów (głos w debacie, referat, prezentacja) poświęcone wybranym zagadnieniom szczegółowym w oparciu o podstawowe ujęcia teoretyczne z wykorzystaniem materiałów pochodzących z różnych źródeł [U_02]
W1-K01SN_U09 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z wybranych zakresów historii teatru, historii kultury i literatury, krytyki i interpretacji utworów dramatycznych, antropologii, kultury wizualnej [W_01]
W1-K01SN_W02 [5/5]
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury teatralnej właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie dyscyplin kulturoznawczych [W_02]
W1-K01SN_W05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [W1-KU-K] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin K_01 U_01 U_02 W_02
wykład [W1-KU-W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin W_01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)