Etykieta biznesowa w komunikacji międzykulturowej Kierunek studiów: Filologia wschodniosłowiańska
Kod programu: W1-S1FW23.2023

Nazwa modułu: Etykieta biznesowa w komunikacji międzykulturowej
Kod modułu: W1-MSP1OS-14-BEBKM
Kod programu: W1-S1FW23.2023
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu zapoznanie osoby studiującej z teoriami grzeczności, etykiety i rytuału oraz typologią aktów grzecznościowych ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji biznesowych. Osoba studiująca uzyskuje świadomość istoty grzeczności jako gry międzyludzkiej oraz umiejętność aplikacji teorii grzecznościowej, poznaje modele grzeczności i etykiety w różnych kulturach i strategie grzecznościowe w komunikacji międzykulturowej przede wszystkim w odniesieniu do sytuacji biznesowych, potrafi modyfikować swoje zachowania w zależności od sytuacji kulturowej, stopnia oficjalności i celu komunikacji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawowe metody i orientacje badawcze związane z historycznymi odniesieniami i współczesnymi uwarunkowaniami etykiety [MSP1OS-14-BEBKM_1]
K_W03 [2/5]
rozumie fenomen wielokulturowości; zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się kultur oraz relacji i wpływów kulturowych, także w sferze etykiety i grzeczności biznesowej [MSP1OS-14-BEBKM_10]
K_K03 [2/5]
ma przekonanie o doniosłości regionalnych zróżnicowań języków i kultur i ich wpływie na zachowania etykietalne i grzecznościowe uczestników dyskursu biznesowego [MSP1OS-14-BEBKM_11]
K_W05 [2/5] K_K04 [2/5]
posiada podstawową wiedzę o kulturze światowej i kulturach regionów, modelach grzeczności oraz ich interferencjach historycznych i współczesnych w różnych kręgach kulturowych [MSP1OS-14-BEBKM_2]
K_W04 [2/5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz społecznych i komunikacyjnych uwarunkowań zjawisk i zachowań etykietalnych, szczególnie w biznesie [MSP1OS-14-BEBKM_3]
K_W02 [2/5]
zna podstawowe metody analizy i interpretacji aktów etykietalnych szczególnie w obszarze zróżnicowania kulturowego uczestników działań biznesowych [MSP1OS-14-BEBKM_4]
K_W03 [2/5]
ma wiedzę o tekstach kultury z szeroko rozumianej etykiety funkcjonujących w obiegu biznesowym oficjalnym i nieoficjalnym [MSP1OS-14-BEBKM_5]
K_W02 [2/5]
potrafi rozważyć problem badawczy z zakresu przemian etykietalnych z perspektywy metodologii kulturoznawczych, wiedzy o komunikacji i językoznawczych [MSP1OS-14-BEBKM_6]
K_U01 [4/5]
potrafi wskazać konteksty, uwarunkowania i relacje, w jakich funkcjonują analizowane i interpretowane zjawiska etykiety, grzeczności i rytuału [MSP1OS-14-BEBKM_7]
K_U03 [4/5]
potrafi interpretować grzecznościowe i etykietalne zjawiska językowe i kulturowe przez pryzmat dyskursu biznesowego [MSP1OS-14-BEBKM_8]
K_U02 [4/5]
rozumie doniosłość znajomości zasad grzeczności językowej i kulturowej etykiety w definiowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych i komunikacyjnych, w tym szczególnie w międzynarodowej komunikacji biznesowej [MSP1OS-14-BEBKM_9]
K_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [MSP1OS-14-BEBKM_k] 30 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie MSP1OS-14-BEBKM_1 MSP1OS-14-BEBKM_10 MSP1OS-14-BEBKM_11 MSP1OS-14-BEBKM_2 MSP1OS-14-BEBKM_3 MSP1OS-14-BEBKM_4 MSP1OS-14-BEBKM_5 MSP1OS-14-BEBKM_6 MSP1OS-14-BEBKM_7 MSP1OS-14-BEBKM_8 MSP1OS-14-BEBKM_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)