S3. Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne
Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2023
Nazwa modułu: | s3. Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne |
---|---|
Kod modułu: | W3-PS-S-KiZ5 |
Kod programu: | W3-SMPS19.2023 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest dostarczenie praktycznych podstaw do pracy z pacjentami z zaburzeniami psychotycznymi i zaburzeniami afektywnymi oraz wstępne, merytoryczne przygotowanie studentek i studentów psychologii do specjalistycznej współpracy zawodowej z personelem medycznym w sytuacji pomocy człowiekowi ze zróżnicowanym poziomem tych zaburzeń. W ramach modułu studentki i studenci zdobywają wiedzę na temat etiologii zaburzeń psychotycznych, zaburzeń afektywnych, schizoafektywnych i urojeniowych, uczą się rozpoznawać i różnicować symptomy kliniczne występujące w przebiegu tych zaburzeń, poznają dynamikę zmian psychicznych w ich przebiegu, uczą się wykorzystywania informacji o stanie psychicznym i funkcjonowaniu człowieka we wcześniejszych okresach rozwojowych, ważnych dla aktualnej diagnozy; zdobywają umiejętności posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku przy formułowaniu hipotez diagnostycznych i wskazań terapeutycznych, a także udzielania pomocy psychologicznej osobie z zaburzeniem psychotycznym lub zaburzeniem afektywnym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do uznawania znaczenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w procesie diagnozy i opisu zaburzeń psychicznych oraz do współpracy i zasięgania opinii innych specjalistów w praktycznej lub naukowej działalności psychologicznej [PS_K_2_10] |
PS_K_2 [3/5] |
Jest gotów do realizacji procesu pomocy psychologicznej zgodnie ze standardami, jakich oczekiwać można od osób wykonujących zawód zaufania publicznego [PS_K_3_9] |
PS_K_3 [3/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w procesie selekcji teorii psychologicznych, analizy i syntezy informacji, formowania tez wyjaśniających lub przewidujących zachowanie oraz projektowania i realizacji pomocy psychologicznej w odniesieniu do osób z zaburzeniami psychotycznymi, afektywnymi, schizoafektywnymi i urojeniowymi [PS_U_3_15] |
PS_U_3 [3/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę psychologii klinicznej i zdrowia, dysponując swobodnie aparatem pojęciowym oraz wiedzą teoretyczną i empiryczną konieczną do opisu i wyjaśniania funkcjonowania pacjentów z rozpoznaniem zaburzeń psychotycznych, zaburzeń afektywnych, schizoafektywnych i urojeniowych [PS_W_6_11] |
PS_W_6 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie fundamentalne dylematy psychologii związane z posługiwaniem się pojęciami normy i patologii, funkcjonalności i dysfunkcjonalności, zdrowia i zaburzenia [PS_W_8_1] |
PS_W_8 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie wyzwania, jakie stają przed psychologią w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym, w kontekście pomocy osobom z diagnozą zaburzeń psychotycznych, zaburzeń afektywnych, schizoafektywnych i urojeniowych [PS_W_9_4] |
PS_W_9 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [1] | 30 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07]
Metody aktywizujące: peer learning [b08] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie | PS_K_2_10 PS_K_3_9 PS_U_3_15 PS_W_6_11 PS_W_8_1 PS_W_9_4 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |