S4. Psychologia śledcza
Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2023
Nazwa modułu: | s4. Psychologia śledcza |
---|---|
Kod modułu: | W3-PS-S-SiS1 |
Kod programu: | W3-SMPS19.2023 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu wprowadzenie studentów w specjalistyczne obszary psychologii stosowanej w kontekście prawa i systemu sprawiedliwości. Głównym celem tego przedmiotu jest zrozumienie procesów psychicznych leżących u podstaw działania systemu kryminalnego, a także rozumienie i analizowanie zachowań przestępczych. Treści kursu obejmują zrozumienie psychologii zbrodni, tworzenia sylwetki nieznanego sprawcy a także portretu psychologicznego i profilu grupy przestępczej, dodatkowo studenci zapoznają się z pojęciem i zasadami cyklu analitycznego oraz poznają podstawowe techniki strukturalne wykorzystywane w analizach kryminalnych czy wywiadowczych. Studenci będą mieli okazję do nauki o roli psychologa w systemie sprawiedliwości, jak również o zastosowaniu psychologii do analizy dowodów, podejrzeń i zachowań podejrzanych.
Cel przedmiotu obejmuje nie tylko zdobycie wiedzy teoretycznej, ale także praktycznych umiejętności niezbędnych do efektywnej pracy w środowisku wymagającym interdyscyplinarnego podejścia do zrozumienia i rozwiązywania problemów związanych z przestępczością. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada kompetencje do krytycznej oceny swojej wiedzy psychologicznej przez pryzmat innych nauk w optyce której czyni się ustalenia w ramach psychologii śledczej. [PS_K_1_2] |
PS_K_1 [3/5] |
Jest gotów do rozwijania dorobku dyscypliny psychologii śledczej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb organów ścigania [PS_K_5_8] |
PS_K_5 [3/5] |
Potrafi samodzielnie planować i realizować zadanie wynikające z cyklu analitycznego oraz współpracy z prokuratorami podczas czynności procesowych, dodatkowo cechuje go umiejętność przekazywania swoich wiadomości specjalnych, wspierając inne osoby związane z wymiarem sprawiedliwości. [PS_U_11_5] |
PS_U_11 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie wyzwania jakie stoją przed psychologiem śledczym. Potrafi zidentyfikować, źródła tych wyzwań i zna sposoby ich neutralizacji. [PS_W_7_10] |
PS_W_7 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [2] | 30 |
Wykład problemowy [b01]
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] Projektowanie [e04] Symulacja [e07] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie | PS_K_1_2 PS_K_5_8 PS_U_11_5 PS_W_7_10 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |