S4. Psychologia śledcza Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2023

Nazwa modułu: s4. Psychologia śledcza
Kod modułu: W3-PS-S-SiS1
Kod programu: W3-SMPS19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu wprowadzenie studentów w specjalistyczne obszary psychologii stosowanej w kontekście prawa i systemu sprawiedliwości. Głównym celem tego przedmiotu jest zrozumienie procesów psychicznych leżących u podstaw działania systemu kryminalnego, a także rozumienie i analizowanie zachowań przestępczych. Treści kursu obejmują zrozumienie psychologii zbrodni, tworzenia sylwetki nieznanego sprawcy a także portretu psychologicznego i profilu grupy przestępczej, dodatkowo studenci zapoznają się z pojęciem i zasadami cyklu analitycznego oraz poznają podstawowe techniki strukturalne wykorzystywane w analizach kryminalnych czy wywiadowczych. Studenci będą mieli okazję do nauki o roli psychologa w systemie sprawiedliwości, jak również o zastosowaniu psychologii do analizy dowodów, podejrzeń i zachowań podejrzanych. Cel przedmiotu obejmuje nie tylko zdobycie wiedzy teoretycznej, ale także praktycznych umiejętności niezbędnych do efektywnej pracy w środowisku wymagającym interdyscyplinarnego podejścia do zrozumienia i rozwiązywania problemów związanych z przestępczością.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada kompetencje do krytycznej oceny swojej wiedzy psychologicznej przez pryzmat innych nauk w optyce której czyni się ustalenia w ramach psychologii śledczej. [PS_K_1_2]
PS_K_1 [3/5]
Jest gotów do rozwijania dorobku dyscypliny psychologii śledczej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb organów ścigania [PS_K_5_8]
PS_K_5 [3/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować zadanie wynikające z cyklu analitycznego oraz współpracy z prokuratorami podczas czynności procesowych, dodatkowo cechuje go umiejętność przekazywania swoich wiadomości specjalnych, wspierając inne osoby związane z wymiarem sprawiedliwości. [PS_U_11_5]
PS_U_11 [3/5]
W pogłębionym stopniu zna i rozumie wyzwania jakie stoją przed psychologiem śledczym. Potrafi zidentyfikować, źródła tych wyzwań i zna sposoby ich neutralizacji. [PS_W_7_10]
PS_W_7 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [2] 30 Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PS_K_1_2 PS_K_5_8 PS_U_11_5 PS_W_7_10
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)